Kalmary - jak jeść i jak przyrządzić te smaczne owoce morza, by były najlepsze? Podpowiadamy

Kalmary to owoce morza, które można kupić w wielu supermarketach. Ich smak znamy głównie z przekąsek w barach z kuchnią azjatycką. Kalmary można jednak przyrządzić samodzielnie w domu. Sprawdź nasze przepisy na kalmary z którymi poradzą sobie nawet początkujący kucharze!

Kalmary - co to jest?

Kalmary to owoce morza, które zaliczane są do głowonogów. W Polsce raczej trudno będzie kupić je świeże, jednak bez problemu dostaniemy mrożone kalmary (zazwyczaj są już pokrojone w pierścienie, ale można również trafić na mrożone w całości) lub marynowane w puszkach (również pokrojone). Są pełne wartości odżywczych - zawierają dużo witamin z grupy B. Dostarczają także jodu, fluoru i selenu. Kalmary są ponoć również silnym afrodyzjakiem - warto je zatem podać na romantyczną kolację!

Kalmary - jak jeść? Jak smakują kalmary?

Kalmary mają lekko słodkawy, morski smak. Ich konsystencja jest lekko gumowata, przez co wielu z nas podchodzi do nich z nieufnością i uważa, że przez to nie są smaczne. Jak przyrządzić kalmary, żeby nie były gumowate i twarde? Dużo zależy od tego, ile oleju użyjemy i jak długo będziemy smażyć. Kalmary będą lepsze, gdy przyrządzimy je na dużej ilości tłuszczu i będziemy je smażyć krótko. Zobacz, jak przygotować kalmary!

Mrożone kalmary - jak przyrządzić?

Kalmary panierowane smażone w głębokim tłuszczu - składniki:

  • opakowanie mrożonych kalmarów (np. 500 g) lub kalmarów z puszki
  • mąka ryżowa
  • olej ryżowy lub roślinny
  • trawa cytrynowa
  • chilli w proszku
  • sól

Kalmary panierowane smażone - krok po kroku:

  1. Mrożone kalmary i kalmary w puszce zwykle sprzedawane są oczyszczone i pokrojone w pierścienie. Jeśli jednak masz całe kalmary, oczyść je z wnętrzności, usuń pancerzyki i pokrój (razem z mackami) w krążki.
  2. Do mąki ryżowej dodaj sproszkowaną lub pokruszoną trawę cytrynową, chilli, sól i wymieszaj.
  3. W garnku rozgrzej olej i wrzucaj na niego obtoczone w mące kalmarowe krążki.
  4. Smaż krótko - około 1 minuty - z każdej strony.
  5. Podawaj z dipem - sosem czosnkowym, pomidorowym lub tysiąca wysp.

Kalmary z patelni z warzywami - składniki:

  • opakowanie mrożonych kalmarów
  • papryka
  • pomidor
  • mała cebula
  • masło klarowane
  • dwie łyżki oleju roślinnego
  • 2 ząbki czosnku
  • pokruszona lub pocięta trawa cytrynowa
  • chilli w proszku lub w płatkach
  • sól

Kalmary z patelni z warzywami - krok po kroku:

Umyj warzywa i przygotuj: z papryki wykrój gniazda nasienne i pokrój ją w paseczki, cebulę obierz i pokrój w piórka, a pomidora sparz, usuń końcówki i pokrój w kostkę.

Na patelni rozgrzej olej, wrzuć najpierw cebulę, później paprykę i pomidora. Przypraw solą, trawą cytrynową, przeciśniętym przez wyciskarkę czosnkiem i chilli do smaku. Duś przez kilka minut pod przykrywką.

W tym czasie kalmary przygotuj jak w instrukcji z poprzedniego przepisu i włóż je do miseczki. Posyp je trawą cytrynową i odstaw na chwilę.

Na drugiej patelni rozgrzej olej roślinny, a następnie dodaj klarowane masło. Tłuszczu powinno być sporo. Następnie smaż kalmary przez 1-2 minuty z każdej strony na rozgrzanym maśle z olejem.

Skomponuj każdą porcję - wyłóż porcję duszonych warzyw i kilka kalmarów na głęboki talerz. Podawaj z chrupiącą bagietką, ciabattą lub świeżym chlebem, który można będzie maczać w sosie.

Więcej o: