Siemianka - dobry i zdrowy zamiennik owsianki. Gotowa w 20 minut i to bez gotowania! Mamy przepis

Siemianka to danie, które przygotowuje się podobnie jak owsiankę z tą różnicą, że zamiast płatków owsianych wykorzystuje się zmielone siemię lniane. Jak to smakuje i dlaczego warto ją jeść? Podpowiadamy i zdradzamy wam prosty przepis na siemiankę.

Siemianka swoją popularność zawdzięcza nie tylko modzie na zdrowe jedzenie, ale też rosnącemu popytowi na dania bez glutenu. Siemię bowiem, podobnie jak np. komosa (z której powstaje inne modne śniadaniowe danie - komosanka), to nasiona bezglutenowe.

Siemianka a owsianka - czym one się różnią?

Siemianka różni się jednak nieco od owsianki konsystencją. Kto kiedykolwiek pił siemię lniane w związku z problemami trawiennymi, wie, że zalane wodą siemię pokrywa się śluzem (podobnie jak rzeżucha). Przez tę jego właściwość, siemianka swoją konsystencją przypomina nieco kisiel lub budyń, co nie każdemu może odpowiadać.

Ma ona jednak istotną zaletę. W przeciwieństwie do owsianki nie trzeba jej gotować. Wystarczy zalać siemię gorącą wodą, mlekiem lub mlekiem roślinnym, wymieszać i odstawić na 20 minut. Po tym czasie siemianka jest gotowa. Wystarczy tylko doprawić ją do smaku, np. miodem, cynamonem czy kurkumą i zajadać. Do siemianki, podobnie jak do owsianki, można dodać również orzechy, inne ziarna, a także owoce (surowe lub suszone).

Siemianka - przepis podstawowy (na 1 dużą lub 2 małe porcje):

  • 2 łyżki zmielonego siemienia lnianego (można też użyć całych ziaren)
  • 250-350 ml gorącego mleka, mleka roślinnego lub wody; można też wymieszać pół na pół mleko z wodą (dajemy więcej płynu, jeśli zależy nam na tym, żeby siemianka była rzadsza, a mniej, jeśli ma być gęsta)
  • 2-3 łyżki miodu (jeśli lubimy słodsze śniadania, możemy dodać do niej również kilka miękkich daktyli albo banana)
  • ulubione przyprawy, np. cynamon, kardamon
  • do podania: owoce świeże lub suszone, orzechy, ziarna, pestki

Siemianka - krok po kroku:

  1. Siemię lniane umieszczamy w misce lub garnku i zalewamy gorącym płynem. Pozostawiamy na około 20 minut.
  2. Po tym czasie dodajemy do niego miód (a także banany lub daktyle) oraz ulubione przyprawy i blendujemy na gładką masę.
  3. Kiedy siemianka będzie już odpowiednio gładka i doprawiona, przekładamy ją do miseczki. Nakładamy ulubione dodatki i zjadamy na ciepło.

Siemianka - właściwości

Siemię lniane, którego sporą dawkę dostarczamy sobie w siemiance, to bardzo cenny składnik naszej diety. Zawiera sporo minerałów, zwłaszcza sodu, potasu oraz magnezu, a także witamin - szczególnie bogate jest w witaminę B1. Siemię to również doskonałe źródło błonnika.

Ze względu na śluz, który wytwarza w kontakcie z wodą, siemię lniane często stosuje się wspomagająco w przypadku problemów ze strony układu pokarmowego. Uważa się bowiem, że śluz ten ma działanie osłaniające błony śluzowe, co może być pomocne, np. w przypadku refluksu. Uwaga jednak - przez to działanie może upośledzać wchłanianie niektórych leków (więcej na ten temat: Siemię lniane - nie tylko na problemy z przewodem pokarmowym. Właściwości siemienia lnianego).

Więcej o: