Pomelo - owoc, który przywoła słońce nawet w pochmurne dni

Owoc pomelo staje się coraz popularniejszy i często pojawia się na półkach w supermarketach. Jest jednym z tych owoców, które warto spróbować - nie tylko, by poznać jego smak, ale także, by dostarczyć sobie wielu cennych składników odżywczych. Jakie witaminy na pomelo? Jak go jeść? Wyjaśniamy!

Co to jest pomelo?

Pomelo to największy owoc z rodziny cytrusowatych, a pochodzi z Azji Południowo-Wschodniej. Można go znaleźć przede wszystkim w Indiach, Tajlandii i Chinach. Nazywany jest także pomarańczą olbrzymią – ma bowiem bardzo duże owoce, których średnica może wynosić nawet 20 cm. Jedno pomelo może ważyć nawet 2 kg! Skórka pomelo jest gruba i ma zwykle kolor zielonożółty, żółty lub różowy. Miąższ jest koloru białego, zielonego bądź różowego i również podzielony jest na cząstki, podobnie jak inne owoce z rodziny cytrusowatych. Smak pomelo przypomina smak grejpfruta (co ciekawe – to właśnie ze skrzyżowania pomarańczy chińskiej oraz pomelo powstał grejpfrut!), ale nie jest tak kwaśne, za to zdecydowanie słodsze.

Pomelo – owoc. Jak jeść?

Jedzenie pomelo w zasadzie nie różni się od jedzenia pomarańczy czy grejpfruta. Na początek należy się pozbyć jego twardej skórki. Jak obrać pomelo? Mimo że skóra tego owocu jest gruba i gąbczasta, obieranie wcale nie jest trudne. Najłatwiej zrobić to, nacinając wielokrotnie owoc wzdłuż (na głębokość ok. 0,5-1 cm, w zależności od jego wielkości), a następnie odrywając ją ruchem od nasady do dołu. Można to również zrobić tak samo, jak w wypadku zwykłej pomarańczy  - zrobić spore nacięcie i odrywać skórę po kawałku. Po obraniu dzielimy na cząstki i spożywamy.

Pomelo – owoc pełen witamin

Pomelo to także jeden z najzdrowszych owoców na świecie! Jest niskokaloryczny – w 100 g znajduje się jedynie 38 kalorii. To przede wszystkim doskonałe źródło witaminy C (zawiera jej więcej niż cytryna!) i potasu (porównywalna ilość, co w pomidorach). Zalecane jest osobom, które cierpią na nadciśnienie – obniża ciśnienie krwi i reguluje rytm serca. Ze względu na obecność pektyn, zapobiega rozwojowi miażdżycy, gdyż spowalnia odkładanie się tłuszczu w tętnicach.

Pomelo zawiera również przeciwutleniacze (może więc wykazywać właściwości antynowotworowe), łagodzi zgagę i refluks, reguluje pracę mięśni i wzmacnia układ odpornościowy.

Owoc pomelo – do czego dodać?

Owoc pomelo można po prostu zjeść jak pomarańczę czy grejpfruta – rozdzielając na cząstki. Jeśli nie przeszkadza nam gorzkawy smak błonek, warto je również zjadać, ponieważ zawierają wiele wartości odżywczych. Z pomelo można wyciskać sok, przygotowywać podobne przetwory, jak z innych cytrusów bądź wykorzystać je do pysznych sałatek.

Propozycja podania nr 1: rukola, burak, wędzony lub pieczony łosoś i pomelo. Ugotowane lub upieczone buraki pokrój w kostkę. Pomelo podziel na cząstki, a następnie przekrój na mniejsze części. Na talerzu rozsyp rukolę, rozłóż kawałki buraka i cząstki pomelo. Dodaj plastry wędzonego (mogą być przekrojone na mniejsze) lub podzielone widelcem kawałki pieczonego łososia.

Propozycja podania nr 2: miks sałat, ser pleśniowy, awokado, orzechy nerkowca, pomelo. Awokado pokrój w kostkę, a pomelo podziel na cząstki i pokrój na mniejsze kawałki. Wysyp na talerz miks sałat, dodaj awokado, orzechy i pomelo. Na koniec pokrusz ser pleśniowy.

Więcej o: