Jak obrać owoc granatu? To nie takie trudne!

O granat w sklepach nie jest trudno - znajdziemy go zapewne w większości supermarketów obok innych egzotycznych owoców - mango, marakui czy papai. Kiedy go kupimy, pojawia się inny problem: jak go wykorzystać? Jak obrać? Granata wcale nie obiera się tak trudno! Nauczcie się tego z nami!

Granat – właściwości i witaminy

Granat obecnie uprawiany jest w wielu krajach świata, ale pochodzi z obszarów Kaukazu, części Półwyspu Indyjskiego i Azji Zachodniej. W europejskiej kuchni jest wykorzystywany coraz chętniej – zapewne dlatego, że jest źródłem wielu wartościowych składników odżywczych. W 100 g świeżego owocu granatu znajduje się około 75 kalorii. Granat jest źródłem witaminy A, C, E oraz witaminy B9, czyli kwasu foliowego. Dostarcza także fosfor, krzem, jod, wapń i magnez, a także beta karoten.

Owoc granatu – jak obrać?

Obieranie granatu nie jest takie trudne, jak się wydaje. Pozbawienie tego owocu twardej skórki jest całkiem proste! Na początek przygotuj owoc – umyj i osusz granat. Jak pokroić twardą kulę? Weź ostry nóż i przekrój go od góry, przy korzonku na połowy. Następnie weź metalową łyżkę i wygarnij dokładnie ziarna do przygotowanej miseczki. Możesz także spróbować pozbawić go pestek siłą uderzenia – postukaj twardą skórkę granatu, by ziarna z niej wypadły.

Granat – jak jeść?

Ciemnoczerwone ziarenka są w zasadzie gotowe do jedzenia. Mają one orzeźwiający i słodki smak, ale trzeba przyzwyczaić się także do specyficznego smaku pestek. Granat można w zasadzie jeść łyżką prosto z łupinki. Możemy przygotować sok z granatu – należy przecisnąć przez twarde, gęste sitko wszystkie ziarenka.

Ziarna granatu można także dodawać do różnych potraw. Sprawdzi się on zarówno jako wkład smakowy do jogurtu naturalnego, jak i dodatek do wytrawnych sałatek (zwłaszcza tych z dodatkiem ciecierzycy, awokado, koziego sera), pieczonych mięs lub na przykład zapiekanych batatów.

Minikanapeczki z hummusem, granatem i mango

Składniki:

Na hummus:

  • puszka ciecierzycy (lub około 250 g ugotowanej),
  • 2 łyżki pasty tahini,
  • łyżka oliwy z oliwek,
  • 2 ząbki czosnku,
  • łyżeczka soku z cytryny,
  • sól
  • kilka łyżek zimnej wody
  • 2 łyżki czarnuszki

Do podania:

  • 1 owoc granatu,
  • 1/2 dużego mango,
  • kawałki bagietki

Przygotowanie:

  1. Ciecierzycę zblenduj na gładką masę (w trakcie blendowania dodawaj chłodną wodę, aby masa nie była za gęsta).
  2. Dodaj pastę tahini i czosnek, wszystko ponownie zblenduj i dokładnie rozmieszaj.
  3. Następnie wlej oliwę i sok z cytryny, wszystko dobrze połącz.
  4. Dopraw odrobiną soli do smaku, wsyp czarnuszkę, zamieszaj i odstaw na godzinę w chłodne miejsce, aby smaki się dobrze przegryzły.
  5. Podanie: mango obierz ze skórki i pokrój w kostkę. Bagietkę pokrój na ukośne kromki. Każdą z nich posmaruj hummusem, posyp mango i ziarnami granatu.

Wskazówka: hummus z granatem i mango będzie też dobrym dodatkiem do wegańskiego lub wegetariańskiego dania obiadowego. Jeśli przygotowujesz falafele, czyli kotleciki z cieciorki, podaj je z rukolą, hummusem, skrojonym mango, a wszystko posyp ziarnami granatu.

Więcej o: