Jak będziemy gotować w tym roku? Sprawdzamy trendy kulinarne 2020

Każdy kolejny rok niesie za sobą nowe trendy w kuchni. Co nas czeka w 2020 roku? Oto kilka nowości, które mogą was pozytywnie zaskoczyć.

Trendy kulinarne 2020

Czy sławę zyska jakaś innowacyjna dieta? Czy do sklepów trafią nowe, ciekawe produkty? Czy konkretny styl gotowania zawładnie kuchniami Polaków? Co się zmieni w naszym sposobie kupowania produktów? Sprawdziliśmy, czego można się spodziewać w polskich kulinariach w nowym roku.

Odstawimy mięso?

To raczej zbyt radykalne założenie. Z pewnością jednak będziemy go jeść mniej. Alternatywy wegetariańskie i wegańskie są coraz bardziej zachęcające. To nie tylko kwestia nowych pomysłów na wykorzystanie roślinnych składników, lecz także nowych możliwości. Jakich? Chodzi przede wszystkim o coraz bogatszą ofertę zamienników mięsa - i nie mówimy tu o kotletach sojowych o smaku kartonu. Firmy produkujące roślinne alternatywy mięsa wychodzą naprzeciw oczekiwaniom i tworzą produkty smaczne i do złudzenia przypominające klasyczne burgery czy filety z kurczaka. Również sieciówki fastfoodowe coraz chętnie testują wegańskie odpowiedniki. Pisaliśmy m.in o nuggetsach z kurczaka... bez kurczaka w KFC, a także o tym, że Burger King planuje wprowadzić do swojej oferty bezmięsnego burgera.

W zeszłym roku sławę zdobył także fleksitarianizm. W Stanach został okrzyknięty trzecią najlepszą dietą, zaraz za śródziemnomorską i DASH. Na czym polega? Zobaczcie nasz osobny artykuł: "Kotlecik? Nie, dziękuję". Coraz więcej Polaków nie je lub ogranicza spożycie mięsa. "Nie smakuje już tak jak kiedyś". Fleksitarianizm dotarł także do Polski i wygląda na to, że zostanie na dłużej. Jest więc spora szansa na to, że 2020 rok przyniesie bardziej zbilansowane posiłki i więcej zdrowia na talerzach.

Jakość nad ilością

Choć wielu Polaków nie wyobraża sobie obiadu bez góry ziemniaków i słusznej porcji mięsa, coraz więcej osób odchodzi od takiej diety. U wielu to wybór na tle zdrowotnym, inni po prostu stawiają na zasadę "mniej, a lepiej". Chętniej poszukujemy składników z wyższej półki, wybieramy mięsa ze sprawdzonych źródeł zamiast tych z sieciówek oraz dokładniej analizujemy składy produktów. Poświęcamy więcej czasu na przygotowanie przemyślanych potraw, które będą i smaczne, i zdrowe. W 2020 roku na wielu talerzach porcje będą mniejsze, ale bardziej zrównoważone pod względem składników odżywczych.

Brzydkie kaczątka

W myśl zasady zero waste, która stale przybiera na sile, coraz więcej osób zwraca uwagę na brzydkie owoce i warzywa. Te duże, błyszczące i o idealnym kształcie zachęcają wyglądem, ale smakują dokładnie tak samo, jak te "brzydsze" - nierówne i o niejednolitym kolorze, który przecież nie musi oznaczać, że jabłko czy papryka są zepsute. W niektórych sklepach można je dostać w niższej cenie - szukajcie sekcji z przecenioną żywnością.

A co zrobić, by kupione już owoce i warzywa dłużej zachowały świeżość? Sprawdźcie nasze myki.

Zobacz wideo

To samo dotyczy jedzenia, które ląduje w restauracyjnym czyśćcu. Wielu pracowników lokali musi wyrzucać składniki, których nie udało się sprzedać na czas. W odpowiedzi na ten problem powstało kilka aplikacji, dzięki którym klienci mogą kupić jedzenie taniej, a pracownicy restauracji nie muszą go marnować (więcej o tym: Jedzenie z restauracji możesz kupić nawet za pół ceny. Dzięki aplikacji, która właśnie wchodzi do Polski). Dzięki takim inicjatywom rok 2020 z pewnością przyniesie większą świadomość klientów i większe możliwości życia w stylu zero waste - z korzyścią dla środowiska i naszych portfeli.

Siateczkę? Dziękuję, mam swoją

Polacy są coraz bardziej świadomi problemów, które dotyczą środowiska i wpływu, jaki mają na nie ich wybory zakupowe. Rzadziej używamy jednorazowych foliowych torebek, chętniej kupujemy produkty na wagę lub w opakowaniach ekologicznych. W zeszłym roku kilka sieciówek umożliwiło też sprzedaż jedzenia do własnych pojemników, między innymi Carrefour (więcej o tym: Carrefour bardziej eko! Na zakupy po produkty spożywcze możemy iść z własnymi opakowaniami). W 2020 roku trend ten z pewnością przybierze na sile. Być może, idąc za potrzebami klientów, więcej sklepów skusi się na ekologiczną sprzedaż, a producenci zaczną stosować biodegradowalne opakowania na większą skalę - tak jak Carlsberg, o którym pisaliśmy kilka tygodni temu (zobacz: Piwo w papierowych butelkach? Carlsberg testuje opakowania przyjazne środowisku).

Zobacz również:

Więcej o:
Copyright © Agora SA