Jak zrobić domowy izotonik? Prosty do przygotowania, a o wiele tańszy niż gotowce [PRZEPIS]

Domowy izotonik to świetna alternatywa dla sklepowych gotowców. Jest prosty do przygotowania, a większość - jeśli nie wszystkie - składniki potrzebne, by go zrobić, pewnie masz już w domu.

Domowy izotonik - dobra alternatywa dla gotowych napojów

W trakcie wakacyjnego wypoczynku powinniśmy dbać o prawidłowe nawodnienie organizmu. Jeśli wypoczywamy aktywnie albo w czasie dużych upałów, picie samej wody może nie wystarczyć, bo wraz z potem tracimy wodę i elektrolity.

W takiej sytuacji sporo osób sięga po gotowe izotoniki. Ich skład nie zawsze jest jednak zachęcający. Zazwyczaj - oprócz składników niezbędnych - zawierają też takie dodatki  jak: substancje konserwujące, stabilizatory, słodziki, barwniki, aromaty, a czasem także substancje przeciwpieniące (np. E 900, czyli polidimetylosiloksan - polimer z grupy silikonów).

Tymczasem napój izotoniczny, który doskonale nawadnia, można zrobić w domu. Do tego bardzo łatwo i tanio.

Zobacz wideo

Domowy napój izotoniczny - co powinien zawierać?

Głównym celem izotoników jest wyrównanie w organizmie poziomu wody i elektrolitów, których pozbyliśmy się przede wszystkim wraz z potem. Do sklepowych napojów izotonicznych dodawana jest zwykle również glukoza (źródło energii) oraz witaminy i minerały, które mają dodatkowo wspomóc działanie organizmu, np. witaminy z grupy B, a także potas, magnez czy wapń.

Bardzo ważny w składzie izotoników jest także sód - jeden z podstawowych składników osocza. To on bowiem odpowiada za utrzymywanie optymalnej objętości płynów w organizmie oraz ciśnienia tętniczego krwi. A znajdziecie go po prostu w... soli kuchennej.

Domowy izotonik - jak to się robi?

Bazą dla izotoniku jest woda - w końcu zadaniem napoju jest nawodnienie. W domowych warunkach można zastąpić ją zieloną herbatą lub wodą kokosową. Jeśli lubicie napoje smakowe, część wody (nie więcej niż połowę) możecie również zastąpić stuprocentowym sokiem owocowym (zawartość fruktozy doda wam energii). Dla smaku do domowego napoju izotonicznego można dodać również sok wyciśnięty z owoców (np. cytrusów).

Drugim ważnym składnikiem domowego izotoniku jest sól kuchenna, za pomocą której uzupełnimy niedobory sodu. Na litr napoju wystarczy dodać 1-2 płaskie łyżeczki.

Jeśli przygotowujecie napój, który ma was wzmocnić po intensywnym treningu, dodajcie do niego również nieco miodu, cukru lub glukozy (można ją kupić w aptekach i niektórych większych sklepach). Wystarczy około 4-5 łyżeczek na litr napoju. Słodki smak złagodzi nieco słoność soli.

Dodatkowo do napoju można dodać kilka listków ulubionych ziół, np. mięty, bazylii, rozmarynu lub melisy.

Domowy izotonik - przepis podstawowy

Domowy izotonik można zrobić jedynie z wody i soli, ale do smaku można dodać nieco soku owocowego, cytrusów albo ziółDomowy izotonik można zrobić jedynie z wody i soli, ale do smaku można dodać nieco soku owocowego, cytrusów albo ziół Fot. Marco Verch /flickr.com (CC BY 2.0; https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/)

Składniki:

  • 1 litr letniej wody lub zielonej herbaty
  • 9 gramów soli kuchennej
  • do smaku: sok wyciśnięty z jednego owocu cytrusowego, kilka listków ziół oraz odrobina miodu

Sposób przygotowania:

Do letniej wody dodaj pozostałe składniki. Wymieszaj i pozostaw do pełnego ostudzenia. Gotowe!

Zapamiętaj!

Średnie zapotrzebowanie na wodę wynosi około 2,5 litra dziennie. W czasie dużych upałów i wtedy, kiedy intensywnie ćwiczysz, powinieneś pić jej więcej - nawet 3-4 litry.

Do dziennego limitu płynów wliczamy nie tylko wodę, ale wszystko (oprócz alkoholu), co wypijamy w ciągu dnia. Wodę zawierają także produkty spożywcze, w tym zwłaszcza owoce i warzywa, a także dania na ich bazie.