Bób - właściwości i wartości odżywcze. Jak przyrządzić bób?

Bób - jakie są jego właściwości i wartości odżywcze? Od zarania dziejów towarzyszy człowiekowi, uprawiano go i jedzono w basenie Morza Śródziemnego tysiące lat temu. Czy warto spożywać większe ilości tej jednorocznej rośliny?

Bób: właściwości, wartości odżywcze. Czy warto spożywać duże ilości bobu?

Właściwości i wartości odżywcze bobu były znane prawdopodobnie już w neolicie. W starożytnym Egipcie, uchodził za pokarm związany z kultem, nierzadko przeznaczony zmarłym. Rzymianie z kolei cenili sobie bób, ze względu na wartości odżywcze, łatwość w transporcie i przechowywaniu. Informacje o jego spożywaniu znajdziemy też na kartach Biblii. W Polsce ceniony jest, jako roślina powszechna i dość łatwa w uprawie, która w dodatku ma bardzo pozytywne skutki dla gleby obciążonej wcześniejszym wysiewem innych roślin. Jakie właściwości i wartości odżywcze posiada więc bób?

  • posiada dużą zawartość białka - można go polecić szczególnie osobom, które przestrzegają diety wegańskiej lub wegetariańskiej, jako źródło białka niezwierzęcego;
  • jest źródłem kwasu foliowego, bardzo cennego zwłaszcza dla kobiet w ciąży;
  • obniża stężenie cholesterolu we krwi;
  • jest bogaty w potas;
  • zawiera nieduże ilości sodu;
  • zawiera błonnik;
  • zawiera żelazo i witaminę B12, polecane w przypadku wystąpienia anemii;
  • jest źródłem lewodopy (formy dopaminy), stymulującej organizm do walki z chorobą Parkinsona;
  • zawiera żelazo, magnez i miedź;
  • jest także źródłem tiaminy i ryboflawiny.

Warto spożywać bób, ponieważ posiada właściwości pomocne w zwalczaniu lub opóźnianiu rozwoju chorób takich, jak: 

  • choroba Parkinsona,
  • anemia,
  • rak jelita grubego,
  • otyłość.

Przeciwwskazaniem do spożywania jest zachorowanie na dnę moczanową, ale również posiadanie alergii na rośliny strączkowe. Także w przypadku cukrzycy i chorób układu pokarmowego, nie należy jeść go zbyt dużo - zasadne jest w takim przypadku skonsultowanie się z dietetykiem.  

Bób: ile gotować, aby miał optymalną konsystencję i smak?

Ile gotować bób, żeby osiągnąć optymalny rezultat, jeśli chodzi o smak i właściwości odżywcze? Młody bób nie powinien się gotować dłużej, niż 15 minut. Jak przygotować go do obróbki termicznej? Najlepiej wybierać nasiona pozbawione plamek, o jasnym kolorze i bez wyrazistego zapachu. Najpierw trzeba je dobrze opłukać. Jeśli zależy nam na tym, aby nie powodowały wzdęć, dobrze namoczyć je przez godzinę, potem wymieniamy wodę i rozpoczynamy gotowanie. Cały proces powinien przebiegać w nieosolonej wodzie - sól dodajemy dopiero pod koniec. Opcjonalnie w trakcie gotowania można dodać takie przyprawy, jak koper, czosnek lub liść laurowy. 

Bób - przepis nieco mniej typowy

Przepisów na bób jest wiele, bywa on dodatkiem do past, zup i sałatek. Niekiedy podaje się go również na zapiekankach. Z bobu można przygotować zblendowaną papkę, dobrze pasującą do sosu. Puree z bobu to również dobry dodatek do różnych mięs - w konsystencji przypomina to zrobione z zielonego groszku, ale smakuje już zdecydowanie inaczej. 

Dobrze ugotowany bób można też świetnie wkomponować do sałatki. Przykładem może być kompozycja z:

  • bobu,
  • oliwy,
  • smażonego boczku,
  • pomidorków koktajlowych,
  • czosnku,
  • koperku,
  • soku z cytryny,
  • grzanek,
  • parmezanu.

Akurat w tym przypadku panuje duża dowolność - kolejną zaletą bobu, poza prostotą przyrządzania, jest jego uniwersalność. Dobrze wkomponuje się w różne przepisy, które nierzadko sprawią wrażenie całkiem wyszukanych. 

Zobacz przepisy na potrawy z bobem:

Zobacz wideo Przepis na risotto z bobem!