Ile kalorii ma jabłko? Czy polskie jabłka są dietetyczne?

Jabłka są najchętniej wybieranym i spożywanym owocem przez Polaków. Ile mają kalorii? Czy można je jeść będąc na diecie odchudzającej?

Kalorie na diecie: czy jabłko jest kaloryczne?

Jabłka są jednymi z najpopularniejszych owoców w naszym kraju. Znaleźć je można w niemal każdym domu. Doskonale smakują na surowo, jako zdrowa przekąska w ciągu dnia, ale także sprawdzają się w różnego typu daniach: od deserów po obiady. Kto z nas nie uwielbia smaku ciepłej, domowej szarlotki, podanej z lodami i posypanej cukrem pudrem? U kogo na stole choć raz nie gościła odświętna kaczka nadziewana jabłkami? Dania te jednak to niekiedy wielkie bomby kaloryczne, które na pewno nie sprzyjają zachowaniu nienagannej figury. Jednak czy samo jabłko ma dużo kalorii?

W 100 gramach jabłka (bez gniazda nasiennego) znajduje się 47 kalorii. Jest to wartość, którą możemy przypisać średniej wielkości owocowi. Pamiętać jednak należy, że jak większość owoców są one bogate w cukry.

Zobacz też: Orzechy włoskie. Jakie mają właściwości? Dlaczego warto je jeść?

Kalorie w jabłku: jakie odmiany możemy znaleźć w sklepach?

Kalorie w jabłku występują w niewielkiej ilości. Dlatego nawet osoby będące na diecie, lub te które dbają o formę i zdrowy jadłospis chętnie po nie sięgają. Przyczynia się do tego bez wątpienia to, że  w Polsce mamy praktycznie stałą dostępność tego produktu - o każdej porze roku w wielkich sklepach, osiedlowych warzywniakach czy na niewielkich bazarkach znajdziemy mnóstwo odmian tych smacznych owoców. Kupić możemy:

  • antonówki, czyli odmianę o bladożółtym kolorze i średniej wielkości owocach; ich miąższ jest twardy i dość kwaśny, dlatego doskonale nadaje się na przetwory i do wypieków;
  • papierówki - to najwcześniejsza odmiana jabłek; owoce są średniej wielkości o żółtej skórce i mają miąższ kruchy, lekko kwaskowaty; dobrze nadają się do bezpośredniego spożycia, gdyż są miękkie;
  • lobo - to gatunek jesienny, z silnym bordowym kolorem, który pokrywa niemal cały owoc; owoce są kruche, kwaskowate, dobrze nadają się do deserów lub spożycia na surowo;
  • cortland - jabłka te są duże, soczyste i słodkie; określane są jako deserowe, czyli nadają się do spożywania na surowo, ale też mogą być dodatkiem do mięs lub sałatek;
  • ligol - to kolejna odmiana deserowa, o dużych, żółto-czerwonych owocach. Miąższ jabłek jest słodki, soczysty i aromatyczny, dlatego świetnie sprawdza się do zjedzenia na surowo lub jako dodatek do racuchów;
  • szampion - jabłka tego gatunku charakteryzuje żółto-czerwona skórka; owoce są słodkie o lekko gruszkowym aromacie; można z nich przygotowywać soki, kompoty, przeciery, dżemy lub konfitury
  • szara reneta ma średniej wielkości owoce o skórce żółtej i szorstkiej; miąższ jest soczysty i winny; owoce można z powodzeniem piec lub smażyć, podawać jako dodatek do mięs; można je wykorzystać do zakwaszenia np. barszczu.
Zobacz wideo Przepis na tartę z jabłkami

Jabłko ma niewiele kalorii. Dlaczego warto je jeść codziennie?

Owoce to źródło wielu składników odżywczych. Przy tym wszystkim jabłka mają mało kalorii, więc sprzyjają utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Jakie jeszcze korzyści przynosi regularne spożywanie jabłek?

  • chrom – minerał zawarty jest w skórce owoców, dlatego tak ważne jest, aby po dokładnym ich umyciu zjeść je w całości wraz z nią; chrom jest niezbędny we wspomaganiu działania insuliny, która z kolei jest odpowiedzialna za regulowanie poziomu cukru we krwi
  • błonnik - każdy chyba zdążył usłyszeć o zbawiennym działaniu tej substancji na układ trawienny; jabłka są bogatym źródłem błonnika, dlatego przyspieszają trawienie, wspomagają organizm w problemach z zaparciami;
  • witamina C - jabłka są również źródłem tej witaminy, która wspomaga mechanizmy obronne organizmu, ale także dobrze wpływa na naczynia krwionośne, wzmacniając je.

Zobacz też: Sok z wiśni. Jak przygotować go krok po kroku w domu?

Więcej o: