Jak zrobić congee - chiński kleik ryżowy? Jakie są jego właściwości?

Congee, chiński kleik ryżowy, to bardzo prosta potrawa, która w wielu krajach azjatyckich jest jadana na śniadanie. To także danie doskonałe dla małych dzieci i rekonwalescentów. Chiński kleik congee - co to jest? Jak się go przygotowuje?

Congee – co to jest?

Congee, co dosłownie oznacza "woda ryżowa" to chińska potrawa, do której przygotowania potrzebne są dwa składniki: ryż i woda. Ryż rozgotowuje się do tego stopnia, aby całe danie było kleiste i miało wręcz kremową konsystencję. Taka potrawa jest bardzo odżywcza, lekkostrawna i doskonale nadaje się dla dzieci, osób w trakcie rekonwalescencji lub cierpiących na choroby układu pokarmowego. Zdrowe osoby mogą dodać do congee ulubione dodatki – właśnie w takiej formie je się kleik ryżowy w krajach azjatyckich na śniadanie.

Congee – właściwości według medycyny chińskiej

Według tradycyjnej medycyny chińskiej kleik congee wzmacnia energię Qi – witalność, energię życiową. Danie to jest uważane za najłatwiej strawne i najlepiej przyswajalne dla żołądka, a jednocześnie najbardziej harmonijne niczym jin i jang. Właściwości tych potrawa nabiera dzięki długiemu gotowaniu. Poza tym congee ma właściwości chłodzące, wzmacnia krew, a także trzustkę, wątrobę i śledzionę. Jest ponadto źródłem wapnia i magnezu. W wersji z dodatkami congee pomaga przyswajać również ich wartości odżywcze. Sprawdźcie, jak zrobić congee! Chiński kleik ryżowy – z czym i jak go przygotować?

Congee – przepis podstawowy

Składniki:

  • 1 szklanka ryżu*,
  • 10 szklanek wody

* najbardziej wartościowy będzie ryż pełnoziarnisty, ale można także przygotować congee z białego ryżu. Niektórzy polecają również przygotowanie congee z kaszy jaglanej.

Congee – sposób przygotowania

Ryż płuczemy i odlewamy wodę. Następnie zalewamy go dziesięcioma szklankami wody i doprowadzany do wrzenia. Potem zmniejszamy ogień do najmniejszego płomienia i gotujemy przez cztery godziny, co jakiś czas mieszając, aby ryż się nie przypalił.

Congee – jak podawać?

Jeśli podajemy congee zdrowej osobie, możemy wykorzystać różne dodatki. Niektórzy już w trakcie gotowania wrzucają na przykład pokrojone warzywa lub mięso. Congee jest też bardzo smaczne z owocami – na przykład świeżymi malinami czy borówkami, tartym jabłkiem i cynamonem albo z brzoskwiniami. Taką "ryżankę' można przygotowywać podobnie jak owsiankę i podawać na śniadanie.

Congee można przygotować zamiast ziemniaków do drugiego dania – najlepiej sprawdzi się jako dodatek do dań z sosem. Jest również świetnym uzupełnieniem zup. Można je serwować z daniami jednogarnkowymi – na przykład z curry, potrawką z kurczaka czy gulaszem.

Zobacz wideo