Sezonowe warzywa zimą. Co warto jeść zimą?

Sezonowe warzywa zimą nie stanowią aż tak wielkiego wyboru, jaki mamy wiosną i latem. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy w tym czasie skazani wyłącznie na mrożonki i kiszonki. Sprawdź, które warzywa warto jeść zimą.

Zimowe warzywa. Które powinny trafić na twój talerz?

Sezonowe warzywa zimą warto umieszczać w swoim jadłospisie, gdyż są cennym źródłem witamin i innych składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Niemniej jednak należy ostrożnie wybierać, gdyż nie wszystkie dostępne w sklepach produkty są odpowiednie do spożycia zimą. Które z nich omijać? Przede wszystkim: pomidory, ogórki, sałatę, rzodkiewkę, które najczęściej pochodzą z upraw szklarniowych lub/i zagranicznych, gdzie stosowana jest duża ilość nawozów sztucznych i innych substancji negatywnie wpływających na jakość finalnego produktu. 

Zimowe warzywa, które z kolei można śmiało jeść i które nie tracą na wartości mimo panujących warunków atmosferycznych to warzywa:

  • korzeniowe (marchew, pietruszka, seler, ziemniaki),
  • cebulowe (cebula, por),
  • strączkowe (groch, fasola, soczewica),
  • kapustne (kapusta, brukselka).

To, ile gotować warzywa, takie jak brokuły czy ziemniaki, zależy od wielu czynników. Gdzie szukać porad na ten temat? W poradniku dla początkujących kucharzy!Ile gotować? Poradnik dla początkujących. Ile gotować brokuły, ziemniaki i inne warzywa?

Jakie warzywa zimą warto jeść świeże?

Warzywa korzeniowe, czyli takie jak ziemniaki, buraki, marchew, seler należą do tej grupy produktów, które są mniej podatne na przenikanie nawozów i sztucznych substancji, co sprawia, że są dla nas bezpieczniejsze i zdrowsze. Dlatego jeśli zastanawiasz się jakie warzywa zimą warto jeść świeże, to będą to właśnie te, których część jadalna rośnie pod ziemią. Warzywa te są łatwo dostępne, choć lepiej nie kupować ich w miejscach typu supermarket. Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie godnego zaufania dostawcy, który nie stosuje chemii podczas uprawy. 

Najzdrowsze warzywa zimą. Cebula i czosnek na topie

Chcąc stworzyć ranking najzdrowszych warzyw zimą, nie sposób pominąć warzyw cebulowych, a wśród nich cebuli i czosnku. Oba one wykorzystywane są jako naturalne wsparcie naszej odporności w okresach wzmożonych infekcji. Cebula jest źródłem cennych witamin: A, B i C, a także minerałów: magnezu, żelaza, cynku, fosforu. Doskonale sprawdza się podczas pierwszych objawów infekcji górnych dróg oddechowych, łagodząc ból gardła i kaszel.

Zobacz wideo Pissaladiere - tarta cebulowa prosto z Francji

Czosnek, podobnie jak cebula, ma doskonałe działanie w przypadku gdy organizm zmaga się z infekcją. Udowodniona jest jego antybakteryjna skuteczność, związana z obecnością allicyny, która pomaga organizmowi uporać się z toczącym się stanem zapalnym. Czosnek ze względu na swoje właściwości nazywany jest naturalnym antybiotykiem. Wiadomo także, że ma pozytywny wpływ na układ trawienny oraz że wykazuje działanie przeciwnowotworowe.

Jak ugotować kukurydzę, by wyszła doskonała? Zdjęcie ilustracyjneJak ugotować kukurydzę, by wyszła doskonała? Garść przydatnych porad

Warzywa zimowe. Ziemniaki są dobre przez cały rok

Mało kto zwraca na nie uwagę, gdyż mamy do nich w zasadzie nieograniczony dostęp przez cały rok. Jednak ziemniaki, bo o nich mowa, można śmiało zakwalifikować jako warzywa zimowe, gdyż jako jedne z niewielu zachowują swoje wartości odżywcze nawet w tej porze roku. Ziemniaki słyną z tego, że mają w swoim składzie dużą ilość witaminy C, która działa mobilizująco na układ immunologiczny. Dostarczają także witaminy A, E oraz witamin z grupy B. Są także cenny źródłem minerałów takich jak:

Osoby znajdujące się na diecie i dbające o linię powinny jednak zwracać uwagę na ilość ziemniaków w diecie, gdyż są one wprawdzie lekkostrawne, ale dość mocno zapychające, co sprawia, że w żołądku możemy doznać uczucia pełności po zjedzeniu zaledwie kilku kęsów ziemniaczanego dania.

Zobacz też:  Moskole - przepis. Tradycyjna góralska potrawa nie ma sobie równych, pamiętaj jednak o mleku

Więcej o: