Pierogi Lewandowskiej to luksus. Inne mogą czyścić im falbankę. Mąka, której używa, to nie są tanie rzeczy

Anna Lewandowska słynie z tego, że jej przepisy są zdrowe i dietetyczne, a składniki, z których korzysta, niekoniecznie należą do najpopularniejszych i najtańszych. Tak jest chociażby z pierogami z mąki kasztanowej, które robi trenerka. Za kilogram tego produktu trzeba bowiem zapłacić niemałe pieniądze.

Więcej przepisów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Większość osób pierogi robi z najzwyklejszej mąki pszennej. Nie są one jednak odpowiednie dla osób, które z różnych powodów nie mogą jeść glutenu. Wtedy trzeba sięgać po bezglutenowe zamienniki. Tych jest na rynku całkiem sporo. Naturalnie bezglutenowe mąki to m.in.: mąka ryżowa, kukurydziana, gryczana czy jaglana.

Zobacz wideo Lepimy pierogi krok po kroku. Nie widelcem i nie na przyspieszeniu

Na półkach polskich sklepów pojawiła się też mąka kasztanowa. To właśnie z niej Anna Lewandowska robi swoje pierogi. Jeśli jesteście ciekawi, jak smakują, przygotujcie się na spory wydatek. Kilogram mąki kasztanowej kosztuje bowiem, w zależności od sklepu, około 43-50 zł. W porównaniu z ceną mąki pszennej, która, według serwisu dlahandlu.pl, kosztuje średnio 3,51 zł/kg (a podana tam cena maksymalna to 5,25 zł/kg), wydaje się to fortuną. Wygląda więc na to, że inne pierogi mogą pierogom Lewandowskiej czyścić buty... albo falbankę. Gdybyście jednak zdecydowali się na przetestowanie pierogów z mąki kasztanowej, poniżej macie przepis, który pochodzi z bloga trenerki - Healthy plan by Ann. Lewandowska robi je z nadzieniem jabłkowo-daktylowym.

Pierogi Anny Lewandowskiej. Gwiazda używa mąki, która kosztuje fortunę

Składniki:

  • 350 g mąki kasztanowej,
  • jajko,
  • pół szklanki gorącej wody,
  • łyżka oleju kokosowego,
  • sól morska,
  • łyżka kakao 80 proc. w proszku,
  • soda oczyszczona,
  • namoczone daktyle,
  • ugotowane jabłko,
  • przyprawy: cynamon, kardamon i gałka muszkatołowa.

Z podanych proporcji powinno wyjść 18 pierogów.

 

Sposób przygotowania:

Daktyle moczymy w gorącej wodzie i w tym samym czasie gotujemy obrane jabłko. Gdy daktyle się namoczą, należy je drobno pokroić, dodać jabłko i dusić w garnku. Przyprawiamy i miksujemy na gładko.

Mąkę łączymy z jajkiem, wodą, solą, kakao, olejem i sodą. Wyrabiamy. Ciasto powinno stać się jednolite. Dodajemy odrobinę gałki muszkatołowej, cynamonu i kardamonu. Można też dorzucić goździki. Z ciasta robimy kulę i schładzamy w lodówce przez godzinę.

Potem ciasto rozwałkowujemy na posypanej mąką stolnicy lub blacie. Wycinamy kółka, np. szklanką, i nakładamy farsz. Nie za dużo, żeby nie wypadał, ale też nie za mało. Dokładnie sklejamy brzegi, żeby pierogi się nie rozpadły. Zagotowujemy posoloną wodę i partiami wkładamy pierogi. "Wrzucałam pierogi i czekałam, aż wypłyną na wierzch (ok. 7-10 minut), wtedy są gotowe" - pisze trenerka.

Anna Lewandowska zapewnia, że spośród wszystkich mąk bezglutenowych to właśnie kasztanowa są konsystencją najbardziej przypomina te, które zawierają gluten. Poza tym nadaje pierogom nieco innego, bo brązowego koloru. 

Cenne właściwości kasztanów jadalnych

Kasztany jadalne mają sporo wartości odżywczych. Są źródłem witamin z grupy B, które wzmacniają układ odpornościowy. Ponadto zawierają cenny potas, który dobrze wpływa na regulację ciśnienia. Poza tym zawierają też inne ważne mikro- i makroelementy: wapń, magnez, fosfor, sód, żelazo czy cynk. W kasztanach znajdują się także zdrowe tłuszcze nienasycone. To także źródło lecytyny, która poprawia pamięć oraz pozytywnie wpływa na kondycję psychiczną. Z kolei escyna, która również znajduje się w kasztanach, łagodzi ból i zmniejsza obrzęki.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.