Większość osób popełnia ten błąd podczas gotowania ziemniaków. Tracą przez to cenne wartości odżywcze

Ziemniaki to jedne z najpopularniejszych warzyw. Wiele tradycyjnych potraw kuchni polskiej nie istniałoby bez nich. Choć warzywa te pojawiają się na naszych stołach niemal codziennie, większość osób popełnia istotny błąd podczas gotowania ich. Jak ustrzec się przed nim? Wyjaśniamy.

Trudno wyobrazić sobie kuchnię polską bez udziału ziemniaków. Często stanowią dodatek do dania głównego lub są podstawowym składnikiem potrawy. Choć wiele osób uznaje gotowanie tych warzyw za jedną z najprostszych czynności kulinarnych, to okazuje się, że tak naprawdę mało kto jest świadomy tego, że zwykle popełnia przy tym fatalny błąd.

Zobacz wideo Nie wiesz co zrobić z ugotowanymi ziemniakami? Chrupiący placek z ziemniakami i serem czeka

Błąd, który popełnia większość z nas. Ziemniaki tracą przez to cenne wartości odżywcze

Ziemniaki to bardzo uniwersalne warzywa, które można łatwo przyrządzić, poddając je obróbce termicznej. Smakują świetnie zarówno ugotowane, upieczone, tłuczone, jak i grillowane oraz smażone. Najbardziej powszechną metodą jest gotowanie tych warzyw. Pozornie prosta czynność może jednak spowodować niemałe problemy.

Podstawowym błędem, jaki popełniamy podczas gotowania ziemniaków, jest obieranie ich ze skórki przed wrzuceniem do wody. Przy skórce znajduje się najwięcej witamin i wartości odżywczych, których pozbywamy się wraz z obraniem ziemniaka. Eksperci żywienia zalecają, aby gotować je "w mundurkach", a dopiero potem obrać. Bardzo często też zalewamy ziemniaki zimną wodą. Warzywa te powinny być wrzucane do wrzątku, w przeciwnym wypadku utracą spore ilości witaminy C. Na koniec warto też przypomnieć o soleniu. Soli nigdy nie dodajemy na początku gotowania, gdyż może ona doprowadzić do wypłukania cennych minerałów, takich jak potas. 

Ziemniaki - źródło witamin i składników mineralnych

Ziemniaki, wbrew pozorom, wcale nie tuczą - są niskokaloryczne, w 100 g ugotowanych warzyw mieści się zaledwie 80 kalorii. Co więcej, stanowią one cenne źródło witamin C oraz B, a także składników mineralnych: magnezu, potasu, fosforu, żelaza, cynku i wapnia. W bulwach ziemniaków znajdziemy nie tylko skrobię, ale i pokaźne zasoby błonnika oraz białka. Regularne spożywanie kartofli wspiera prawidłową pracę układu pokarmowego, wspomaga wzrok i zapobiega skurczom mięśni. Ponadto ziemniaki wykazują działanie poprawiające kondycję skóry oraz niwelujące negatywne skutki stresu. Na rynku istnieje wiele odmian ziemniaków, a za najlepsze do gotowania uznaje się te typu A oraz B. Więcej podobnych tematów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA