"Bomby cholesterolowe" zapychają żyły i sprawiają, że waga rośnie. Zdziwisz się, co króluje na liście

Jak wszystko w nadmiarze, także cholesterol może zaszkodzić, szczególnie gdy organizm nie działa prawidłowo. Jednak jego źródłem są nie tylko smalec, tłuste mięsa czy smażone pączki. Jakie produkty zawierają najwięcej cholesterolu? Niektóre pozycje na liście mogą zdziwić.

Wysoki cholesterol we krwi to poważny problem zdrowotny, który może zwiększać ryzyko zawału serca i udaru mózgu. Jednak jednocześnie odgrywa ważną rolę w organizmie. Jest składnikiem budulcowym komórek, pomaga w trawieniu tłuszczu, pomaga w syntezie witaminy D3 i hormonów, w tym progesteronu i estrogenu, jest też kluczowy do prawidłowego funkcjonowania mózgu i komórek nerwowych. Zdrowe osoby nie muszą ograniczać produktów z "zakazanej listy". Wciąż kluczowa jest jednak odpowiednio zbilansowana dieta. Problem z cholesterolem w produktach pojawia się wtedy, gdy organizm nie funkcjonuje prawidłowo, a i to, co spożywamy, nie należy do najzdrowszych. Dużo cholesterolu zawierają jednak także produkty powszechnie uważane za zdrowe.

Zobacz wideo TikTokowe triki z użyciem widelca. Przydadzą ci się każdego dnia!

To prawdziwe "bomby cholesterolowe". Nie tylko smażone potrawy

Osoby z zaburzeniami metabolicznymi czy chorobami układu krążenia często słyszą od lekarza, by ograniczyć w diecie produkty zawierające cholesterol. Większość zdrowych osób nie musi go jednak unikać, organizm sam powinien bowiem wyrównać jego poziom. Na liście "bomb cholesterolowych", które zapychają żyły, króluje tłuste mięso, ale nie tylko na nie powinno się zwracać uwagę.

Zdecydowanie warto uważać na potrawy smażone, szczególnie na głębokim tłuszczu. Mogą bowiem zawierać szkodliwe tłuszcze trans, są też wysokokaloryczne. Lepiej też unikać fast foodu, wysoko przetworzonej żywności, w tym także wędlin, bekonu czy parówek, a także słodkich przekąsek, takich jak lody, ciasteczka i ciasta. Nie dość, że zawierają masę cukru, są wysoko kaloryczne, to jeszcze mają wysoką zawartość cholesterolu.

CholesterolCholesterol Fot. Jarun Ontakrai / Shutterstock

Co zawiera dużo cholesterolu? Na liście nawet produkty uważane za zdrowe

Cholesterol można jednak znaleźć także w produktach powszechnie uważanych za zdrowe. Tu królują... jajka. Bogate w substancje odżywcze, białko, witaminy i pełnowartościowe aminokwasy, w porcji 50 g (a więc jedno duże jajko) zawiera aż 207 mg cholesterolu. Czy to oznacza, że należy unikać jajek jak ognia? Wprost przeciwnie, warto jednak pamiętać o umiarze. Według zaleceń WHO, zdrowe osoby mogą jeść ok. 12 jaj tygodniowo. Niektórzy dietetycy idą o krok dalej i radzą, by jadać dwa jajka dziennie. Co zawiera dużo cholesterolu?

  • ser żółty (83 mg w 100 g),
  • podroby (wątróbka: 380 mg w 100 g)
  • sardynki (142 mg w 100 g),
  • pełnotłusty jogurt (30 mg w porcji 250 g),
  • olej z wątroby dorsza (570 mg w 100 g),
  • wędzony węgorz (140 mg w 100 g).
Jak często jadasz jajka?
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.