Jak zrobić szparagi? To zależy. W tym przypadku rozmiar nie ma znaczenia, ale kolor już tak

Sezon na szparagi wkrótce wystartuje. Niektórzy są już wprawieni w ich przygotowaniu, a inni będą robić to pierwszy raz i potrzebują pomocy. Niezależnie od tego, w której grupie się znajdujesz, warto zapoznać się z poniższymi wskazówkami.

Jak zrobić szparagi? To zależy od ich koloru. Warto zastosować się do naszych porad, by były przygotowane idealnie i smakowały każdemu domownikowi. Podpowiadamy, jak ugotować szparagi zielone, a jak ugotować szparagi białe. 

Zobacz wideo

Jak zrobić szparagi zielone? Jest na to kilka fajnych sposobów 

Szparagi zielone są bogate w witaminy. Warto więc włączyć je do naszej diety - szczególnie wtedy, gdy trwa na nie sezon i są trochę tańsze niż poza nim. Wysoka zawartość witaminy K odpowiada za zdrowie kości. Ponadto szparagi są źródłem antyoksydantów, witaminy C, E i beta-karotenu. Wspomagają trawienie dzięki dużej zawartości błonnika. Wspierają też kondycję serca, ponieważ zawarte w nich kwasy tłuszczowe Omega-3 obniżają poziom cholesterolu. Są też niskokaloryczne, więc świetnie sprawdzą się na odchudzanie.  

Szparagi zielone możemy przygotować na wybrany sposób: 

  • Gotowanie w osolonej wodzie - szparagi można ugotować w osolonej wodzie przez około 5-7 minut, aż staną się miękkie, ale będą wciąż chrupkie 
  • Pieczenie w piekarniku - szparagi można również upiec w piekarniku z dodatkiem oliwy, soli i ulubionych przypraw. Wystarczy ułożyć szparagi na blasze i piec przez około 10-15 minut w temperaturze 200 stopni Celsjusza, aż do miękkości. 
  • Grillowanie - wystarczy posmarować szparagi oliwą i posypać solą i pieprzem, a następnie grillować przez około 3-5 minut na każdej stronie. 
  • Smażenie - należy dokładnie umyć szparagi i odciąć około 1-2 cm od ich końców, które są zazwyczaj zdrewniałe i niejadalne, a następnie smażyć do zarumienienia. 

Jak przygotować szparagi białe? To nieco trudniejsze, ale dasz radę 

Szparagi są bogactwem witamin: C, E, K i folianów, które działają korzystnie dla układu odpornościowego. Są źródłem błonnika, a dzięki tłuszczom nasyconym i kwasom Omega-3, wspierają zdrowie serca. Wspomagają również na wzrok, ponieważ zawierają luteinę i zeaksantynę. Ich przygotowanie wymaga nieco więcej pracy, jednak zdecydowanie warto, bo smak jest nieziemski. 

Sposób przygotowania: 

  1. Odcinamy końce białych szparagów o około 2-3 cm, które są zazwyczaj twarde i zdrewniałe. 
  2. Następnie należy obrać szparagi przy pomocy obieraczki do warzyw, usuwając twardą skórkę aż do momentu, gdy miękka tkanka zaczyna się pojawiać. 
  3. Następnie należy ułożyć szparagi w wysokim garnku, napełnionym wodą, w taki sposób, aby końce były zanurzone w wodzie, a górną część lekko wystawała. 
  4. Wodę trzeba osolić i zagotować, a następnie trzeba zmniejszyć ogień i gotować białe szparagi przez około 15-20 minut, aż staną się miękkie i delikatne. 
  5. Gdy będą gotowe, należy wyjąć szparagi z wody, odcisnąć i ułożyć na półmisku. Smacznego! 
Jakie szparagi przygotowujesz najczęściej?
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.