Ceny w hipermarketach i dyskontach. Wiemy, gdzie jest najtaniej

Po raz kolejny agencja ASM Sales Force Agency (ASM SFA) przeprowadziła badanie standardowego zestawu produktów kupowanych przez Polaków. Wartość grudniowego koszyka obliczono na 228,49 zł, czyli o 39 groszy więcej niż w listopadzie.

Drożeją zarówno najdroższe, jak i najtańsze towary

Do przeprowadzenia kalkulacji kosztów bierze się pod uwagę produkty zaspokajające podstawowe potrzeby - nabiał, mięso, napoje, słodycze, chemię domowa, kosmetyki itp. W celu porównania cen ASM SFA komponuje dwa koszyki - jeden składający się z najtańszych, a drugi z najdroższych produktów.

Koszyk skomponowany wyłącznie z najdroższych produktów podrożał względem listopada o 3,8 zł (z 316,04 zł w listopadzie do 319,83 zł w grudniu). Ale wzrosła też o blisko 5 zł wartość koszyka produktów najtańszych (z 156,73 zł do 161,7 zł). Rozbieżność cenowa zestawienia produktów najtańszych i najdroższych pozostaje więc nadal niemal dwukrotna (w grudniu nieznacznie mniejsza)

- informuje agencja w oficjalnym komunikacie.

Dlaczego produkty dla kobiet są droższe? To wina "różowego podatku". Więcej w naszym filmie:

Zobacz wideo

Najtaniej w Auchan, Kauflandzie i Biedronce

Wyniki badania pokazują, że najdroższe towary są sprzedawane online, natomiast najtańsze - w sklepie stacjonarnym, takim jak na przykład Auchan. Stabilne ceny utrzymują sieci marketów Selgros, Carrefour i Kaufland. Lidl, zajmujący dość dobrą pozycję w rankingu, rozpoczął podwyżkę cen w drugiej połowie 2019 roku, tym samym zyskując drugą pozycję na liście najdroższych sklepów stacjonarnych.

W badaniu przeprowadzonym przez ASM SFA uwzględniane są również promocje wprowadzane przez sieci sklepów, stąd też wynikać może rozbieżność między cenami przykładowych koszyków w poszczególnych miesiącach. Najtańszym miejsce do robienia zakupów - w skali roku - okazał się Auchan. Kolejne miejsca zajęły sklepy Kaufland, Biedronka, Tesco, Carrefour. Sklepem wyznaczającym medianę (czyli ze średnimi cenami) zostało Intermarche. Pozostałe pozycje wśród badanych marketów zajęły E.leclerc, Lidl, Makro, Selgros i e-grocery.