Agencja badawczo-analityczna Hiper-Com Poland i aplikacja BLIX zebrały dane dotyczące cen promowanych warzyw pomiędzy 9 marca a 5 maja. Analizie poddano 1426 promocji z gazetek sieci sklepów.
Według nich średnia cen tych najpopularniejszych wzrosła o 6,3 pkt proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Jak czytamy na portalu Sady Ogrody, głównymi powodami podwyżki są pogoda, która już od pierwszych miesięcy roku nie służyła sadownikom i rolnikom oraz obostrzenia związane z pandemią koronawirusa i brakiem pracowników sezonowych z zagranicy.
Największy wzrost cen odnotowały buraki. W badanym okresie kosztowały aż o 65 proc. więcej niż przed rokiem. Również za pomidory, cukinię i paprykę musieliśmy zapłacić sporo więcej - odpowiednio o 22,7, 21,7 i 18,9 proc. Niewiele, ale droższa jest także cena selera - o 2,3 proc.
Jeśli chodzi o spadki cen, najbardziej potaniała kapusta, bo aż o 27,3 proc. W dalszej kolejności znalazły się marchew, cebula i ziemniaki - tańsze odpowiednio o 17,6, 13,8 i 11,3 proc. Najmniej potaniały ogórki - o 5 proc.