Zamiast produktów samochodowych na stacjach bardziej interesuje nas alkohol. Wyniki badania

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez UCE RESEARCH i Proxi.cloud pokazują, że na stacjach benzynowych najbardziej interesują nas oferty promocyjne alkohol i wyroby gastronomiczne. Części do samochodu znalazły się dopiero na trzecim miejscu.

Eksperci z firm UCE RESEARCH oraz Proxi.cloud przeprowadzili badanie, w którym zapytali konsumentów o to, czy i jakie komunikaty chcieliby odbierać na smartfonach po wjeździe na stację benzynową. Wyniki analizy możemy znaleźć na Portalu Spożywczym.

Aż 48 proc. odpowiadających uznała, że chciałaby otrzymywać takie powiadomienia (rok temu było to 38 proc.), 36 proc. ich sobie nie życzy (rok wcześniej - 35 proc.), 6 proc. nie ma zdania (przed rokiem - 9 proc.), a 10 proc. w ogóle nie korzysta z telefonu komórkowego na stacji (rok temu było to 18 proc.).

Alkohol na pierwszym miejscu

Jakie powiadomienia klienci chcieliby otrzymywać na swoje telefony? Za najbardziej interesujące uznano informacje o promocjach na alkohol (33 proc. badanych, rok temu 0 31 proc.), na drugim miejscu uplasowały się rabaty na ofertę gastronomiczną (26 proc., rok temu 0 19 proc.), a dopiero na trzecim - części eksploatacyjne oraz części do samochodu (16 proc., rok temu było to 27 proc.).

Możliwy zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach?

Wojciech Korchut z SWPS zwraca uwagę, że na stacjach benzynowych produkty alkoholowe są bardzo mocno wyeksponowane. Duży wybór trunków i dostępność przez całą dobę zachęca klientów do ich kupna, co przekłada się na chęć otrzymywania zniżek. Niestety widać to po liczbie nietrzeźwych kierowców na drogach, ale ostatecznie nie można uznać, że winne są stacje i pozbawić ich możliwości sprzedaży alkoholu. 

Monika Klimczewska z Havas Media Group Poland twierdzi, że dla stacji benzynowych sprzedaż alkoholu jest bardzo ważnym segmentem. To na nim oraz na wyrobach tytoniowych stacje wypracowują nawet 40 proc. marży. Dzięki bogatej ofercie alkoholi i tytoniu oraz ciągłej dostępności klienci mogą robić zakupy przy okazji, a nie wybierać się specjalnie do sklepu. Dobre strategie promocyjne mogą przynieść kolejne sukcesy sprzedażowe.

Zobacz wideo

Na stacjach kupujemy (na szczęście) nie tylko alkohol

Eksperci komentują także popularność usług gastronomicznych na stacjach benzynowych. Ważnym aspektem jest tu wysoka jakość oferowanych napojów (zwłaszcza kawy) oraz ciekawe zestawy dań, przede wszystkim na ciepło.

Jeśli chodzi o spadek zainteresowania częściami do samochodów oraz sprzętem, eksperci tłumaczą to ciągłym rozwojem pozostałej oferty na stacjach. Nie bez znaczenia jest też fakt, że części do samochodu kupuje się raczej w nagłych wypadkach, bez planu.

*

Badanie zostało przeprowadzone na próbie 1006 osób dorosłych, w 16 województwach, w pobliżu placówek siedmiu największych sieciowych stacji benzynowych w Polsce.