Grzyby. Czy są zdrowe? Kto nie powinien ich jeść?

Czy grzyby są zdrowe? Są wielkim, leśnym bogactwem, a w tradycyjnej, polskiej kuchni goszczą od wieków. Nie wyobrażamy sobie wielu potraw bez smaku i aromatu grzybów. Nie każdy jednak powinien je jadać.

Czy grzyby są zdrowe?

Grzyby są ważną częścią tradycyjnej kuchni polskiej. Są w niej obecne od wieków - szlachta uwielbiała, gdy na stołach pojawiały się jako składnik dań. I tego grzybom nie można odmówić - są bardzo aromatyczne i dodają daniom niepowtarzalnego smaku. Czy jednak poza smakiem wnoszą także jakieś pozytywne wartości do naszej diety? Czy grzyby są zdrowe? 

Co do wartości grzybów w ludzkiej diecie toczone są spory między dietetykami. Część z nich twierdzi, że poza walorami smakowymi nie wnoszą one nic. Z kolei druga strona zwraca uwagę na kilka istotnych korzyści płynących z ich spożywania. Ale zacznijmy od początku.

Grzyby w zdecydowanej większości składają się z wody. Mimo to są ciężkostrawne, gdyż w ścianach komórkowych grzybów znajduje się chityna, czyli wielocukier, który nie ulega rozpuszczeniu pod wpływem kwasów w żołądku. To sprawia, że potrawy je zawierające dość długo zalegają w żołądku, powodując uczucie ciężkości i wzdęcia. Pocieszające jest to, że nie dostarczają zbyt wielu kalorii, co jest szczególnie ważne dla osób na diecie. Mogą być za to źródłem niewielkich ilości soli mineralnych oraz wybranych witamin: zawierają witaminę A, a także spore dawki witamin z grupy B (B1 i B2). 

Zobacz też: Gdzie warto wybrać się na grzyby 2020? Podajemy najlepsze lokalizacje [MAPA]

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne fot. Dominik Sadowski / AG

Grzyby: wartości odżywcze produktu

Wartości odżywcze grzybów są raczej niewielkie. Zbudowane w 70 proc. z wody, dostarczają ludzkiemu organizmowi sporej ilości błonnika pokarmowego, niezbędnego do prawidłowej pracy układu pokarmowego. Można w nich znaleźć także niewielkie ilości potasu, który jest bardzo ważną substancją niezbędną do zapewnienia właściwego funkcjonowania układu krwionośnego. Witaminy z grupy B są z kolei ważne w procesie krwiotwórczym. Jednym słowem grzyby, choć ich przeważającym atutem jest smak, mają także śladowe wartości odżywcze. 

Kto nie powinien jeść grzybów?

Ze względu na swoją budowę, która sprawia, że są ciężkostrawne, jak również ryzyko wystąpienia zatrucia istnieje grupa osób, które powinny zrezygnować z włączania grzybów do swojego jadłospisu. Należą do nich:

Główny Inspektorat Sanitarny w ostatnich dniach na swoich stronach internetowych i w mediach społecznościowych prowadzi akcję, która ma na celu zapobieganie zatruciom grzybami. Pojawiły się w niej także zalecenia, co do tego, kto nie powinien jeść grzybów.

 

Grzyby dla dzieci. Czy powinno się je podawać najmłodszym?

Według ogólnie przyjętych zaleceń dzieciom nie powinno się podawać grzybów. Zwłaszcza tym poniżej 12 miesiąca życia. Grzyby są trudne do strawienia, a jednocześnie niosą tak znikomą ilość wartości odżywczych, że nie warto włączać ich do diety małych dzieci. Wyjątek stanowią grzyby hodowlane, pieczarki czy boczniaki - po odpowiedniej obróbce termicznej można w niewielkich ilościach podawać je dziecku, które ukończyło rok. Z grzybami leśnymi lepiej wstrzymać się do czasu, gdy dziecko skończy 12-15 lat. 

Zobacz też: Czy warto jeść grzyby? Jakie wartości odżywcze mają grzyby?