Zakupy w styczniu. Gdzie ceny były najniższe? Nie w popularnych dyskontach

Dyskonty uchodzą za miejsca, w których oferuje się najkorzystniejsze ceny za produkty. Średnia wartość koszyków w styczniu pokazuje, że to nie zawsze prawda.

Wartość koszyków zakupowych to przedmiot comiesięcznych badań przeprowadzanych przez firmę ASM Sales Force Agency. Eksperci analizują ceny 40 analogicznych produktów wśród różnych sieci handlowych z 10 kategorii (chemia domowa i kosmetyki; mięso, wędliny, ryby; mrożonki; nabiał; napoje; produkty tłuszczowe; słodycze; sypkie, czyli produkty instant; używki i alkohol oraz dodatki typu keczup czy majonez). Badanie przeprowadza się w 50 punktach kilkunastu najpopularniejszych sklepów, zarówno stacjonarnych, jak i prowadzących sprzedaż online, w różnych miastach na terenie Polski. Co przyniosła analiza styczniowych zakupów? Niektóre dane są zaskakujące.

Jak kupować na wagę i dlaczego powinniśmy to robićJak kupować na wagę i dlaczego powinniśmy to robić?

Najtańsze zakupy? Nie w dyskontach

W styczniu średnia wartość koszyka wyniosła 229,20 zł - to o 2 proc. więcej w porównaniu do grudnia zeszłego roku, ale o 1,1 proc. mniej niż w rok temu, gdy za koszyk płaciliśmy średnio 231,72 zł.

Gdzie było najtaniej? Najniższa wartość koszyka zakupowego w styczniu wyniosła 206,35 zł, co odnotowano w sklepach sieci Auchan. Najdroższą ofertę wśród sklepów stacjonarnych można było znaleźć w Selgrosie, gdzie za te same produkty trzeba było wydać o ponad 40 zł więcej, bo 249,46 zł. To i tak niewielka różnica, jeśli porównamy ceny w sklepie internetowym e-grocery - tam średnia wartość koszyka wyniosła aż 272,65 zł.

Biedronka czy Lidl - gdzie taniej?

Popularne dyskonty nie znalazły się na samym czele listy, choć jednemu było blisko. Od konkurencyjnej sieci lepiej wypadła Biedronka, gdzie za koszyk trzeba było zapłacić 215,59 zł. W Lidlu wartość ta była wyższa o ok. 9 zł - 224,52 zł.

Raport koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency - styczeń 2021Raport koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency - styczeń 2021 ASM Sales Force Agency

Zaskakujące różnice w cenach

W przypadku wielu produktów ceny pomiędzy najtańszymi a najdroższymi nie były duże. Jednak kilka pozycji zwróciło szczególną uwagę. Jak czytamy na portalu Wiadomości Handlowe, popularna herbata w cenie minimalnej w Biedronce kosztowała 9,99 zł, zaś w maksymalnej w Selgrosie aż 41,51 zł. Innym przykładem jest szampon o pojemności 400 ml, którego najniższa cena w Auchan wyniosła 9,99 zł, zaś maksymalna w E.Leclerc - 22,99 zł.

Zobacz wideo Chili con carne - Meksyk w twojej kuchni

Wyniki badania was zaskoczyły? Gdzie najczęściej robicie zakupy?

Więcej o: