Czym są "convenience stores"? To małe sklepy samoobsługowe znajdujące się głównie w okolicach osiedli mieszkalnych, przeważnie (chociaż nie tylko) w dużych miastach. Wśród ich asortymentu znajdują się przede wszystkim artykuły pierwszej potrzeby - głównie podstawowe produkty spożywcze, produkty gotowe i słodycze czy chipsy, a nierzadko też przekąski typu fast-food. Należą do nich więc popularne Żabki czy sklepy Carrefour Express. Według ekspertów, sklepy tego formatu były jeszcze chętniej odwiedzane w okresie pandemii.
Wpływ na to miały z jednej strony wymuszone zmiany w stylu życia, takie jak przejście na pracę zdalną czy zamknięcie szkół, przez co konsumenci ograniczyli wyjazdy i przebywali znacznie więcej niż wcześniej w domu. Siłą rzeczy chętnie robili więc zakupy blisko miejsca zamieszkania
- mówiła w marcu br. Agnieszka Skonieczna, retail business unit director PMR (firmy zajmującej się analizą rynku), w rozmowie z portalem branżowym "Wiadomości Handlowe".
W ostatnich latach najbardziej dynamicznie rozwijającą się siecią sklepów typu "convenience" jest Żabka. Działa ona w modelu franczyzowym, obecnie liczy 7207 placówek, 5800 franczyzobiorców i obsługuje 2,5 miliona klientów. Dla porównania w 2013 roku funkcjonowało 3000 Żabek, a jak czytamy na stronie internetowej sieci: co piąty Polak ma mniej niż 300 metrów do najbliższego sklepu Żabka lub Freshmarket. Historia sieci Żabka Polska rozpoczęła się w 1998 roku - wówczas otwarto 7 eksperymentalnym placówek w Poznaniu i Swarzędzu. Jak widać, eksperyment się udał. Obecnie rozwija zarówno kolejne punkty, jak i usługi, w tym aplikację, programy lojalnościowe i CSR.
Mimo że to sklepy Żabki wydają się pojawiać ostatnio wszędzie, wcale nie są numerem jeden, jeśli chodzi o liczbę placówek. Pierwsze miejsce w rankingu zajmuje sieć ABC, która liczy ponad 9000 sklepów. Należy ona do grupy Eurocash i również działa na zasadach franczyzy. Sklepy działają zarówno w większych, jak i w mniejszych miastach od 1999 roku. We wrześniu 2020 roku rozpoczął się proces rebrandingu marki pod hasłem "Z nami Ty jesteś marką". Zmieniają się szaty kolorystyczne i logo sklepów, pojawią się również spersonalizowane nazwy.
Należy spodziewać się, że sklepów typu "convenience" przybędzie. W styczniu i w lutym bieżącego roku otworzyło się 7 nowych placówek Carrefour Express (obecnie jest ich ponad 700). Jak informował dyrektor sklepów convenience sieci, Krzysztof Łagowski, w wywiadzie dla portalu branżowego "Handel Extra" w tym roku ma być ich jeszcze więcej (również marketów Globi, należących do sieci).
Pojawia się także coraz więcej sklepów "convenience" O!Shop, należących do PKN Orlen. Obecnie funkcjonuje ich prawie 600. Natomiast niedawno, bo w kwietniu 2021 roku w Szczecinie otworzył się pierwszy sklep tego formatu, należący do sieci Netto.