Zbieranie grzybów w Polsce nie wiąże się z większymi ograniczeniami. Jeśli jednak chcemy je sprzedać, zaczynają pojawiać się schody. Co trzeba wiedzieć, zanim wystawimy grzyby na sprzedaż? Wyjaśniamy.
W Polsce występuje ponad 1,5 tys. grzybów, jednak sprzedawać można tylko 72 gatunki (według rozporządzenia ministra zdrowia z 3 listopada 2022 roku). Aby móc sprzedawać je zgodnie z prawem, należy uzyskać atest. Jak czytamy na stronie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Mogilnie, aby to zrobić, powinniśmy wybrać się do klasyfikatora grzybów lub grzyboznawcy, który potwierdzi sprzedaż grzybów świeżych. Z kolei atesty na grzyby suszone i grzybowe przetwory są wydawane przez grzyboznawcę. Za atest nie trzeba płacić, jednak należy pamiętać, że ten na świeże grzyby jest ważny tylko przez 48 godzin, pod warunkiem że grzyby przechowywane są w temperaturze do 10 stopni Celsjusza. Po tym czasie legalna sprzedaż nie jest już możliwa.
Osoby, które chcą sprzedawać grzyby, powinny wiedzieć, że sprzedaż nie jest obciążona podatkiem. Handlarz jest też zobowiązany do umieszczenia w widocznym miejscu informacji o gatunku grzybów oraz o tym, kto je zbierał. Na targowiskach przepisy starają się egzekwować strażnicy miejscy i pracownicy sanepidu.
Sprzedaż grzybów w innych miejscach niż placówki handlowe i targowiska jest co prawda zabroniona, jednak każdego roku widzimy sprzedawców grzybów przy drogach. Mówią o tym np. Art. 603. § 1. - "Kto prowadzi sprzedaż na terenie należącym do gminy lub będącym w jej zarządzie poza miejscem do tego wyznaczonym przez właściwe organy gminy, podlega karze grzywny" oraz § 2. - "W razie popełnienia wykroczenia, określonego w § 1, można orzec przepadek towarów przeznaczonych do sprzedaży, choćby nie stanowiły własności sprawcy".
W przypadku sprzedaży grzybów należy mieć na uwadze, że jeśli dojdzie do silnego zatrucia grzybami, handlarz zostaje pociągnięty do odpowiedzialności prawnej za wprowadzenie do obiegu żywności szkodliwej dla zdrowia.