Ma mało ości i soczyste mięso. Jedz, jeśli chcesz schudnąć

Ryby to ważny element codziennej diety, niestety wciąż traktowany po macoszemu przez Polaków. Sięgamy po nie najczęściej w okresie Bożego Narodzenia, kiedy na stołach lądują np. karpie i śledzie. Powinniśmy jednak sięgać po ryby przez cały rok. Jedną ze zdrowszych jest sola, która może zaskarbić sobie sympatię osób obawiających się ości - ta ryba ma ich bardzo mało.

Sola zwyczajna, nazywana też podeszwicą, to ryba z rodziny solowatych. Występuje we wschodnim Atlantyku, w zachodnich wodach Morza Bałtyckiego oraz w Morzu Śródziemnym. Ma charakterystyczne, płaskie ciało w kolorze od szarobrązowego do czerwonawobrązowego i oczy tylko po jednej stronie.

Według WWF należy do gatunków, którego stada w Morzu Północnym, wschodniej części Kanału Angielskiego i w Zatoce Biskajskiej są jeszcze w dobrym stanie. Zrównoważone połowy prowadzone są również w cieśninach Skagerrak i Kattegat. Gorzej sytuacja wygląda na Morzu Irlandzkim, gdzie eksploatacja jest zbyt duża. Również w Morzu Śródziemnym niektóre stada klasyfikuje się jako przełowione. Dlatego najlepiej sprawdzać, gdzie złowiona została sola, którą chcemy kupić.

Zobacz wideo Większość państw UE, w tym Polska, łamie prawo dotyczące połowu ryb

Bardzo zdrowa ryba. Ma chude mięso i niewiele ości

A kupować ją naprawdę warto. Mięso soli jest chude, delikatne i soczyste. Ryba jest niskokaloryczna. Różne źródła podają, że w 100 g jest ok. 83-88 kcal. Świetnie nadaje się więc dla osób, które są na diecie. Zwłaszcza że sola zawiera też dużo cennego białka (ok. 17-18 g w 100 g), które wspomaga odchudzanie.

Sola to również bogate źródło selenu. Pełni głównie rolę przeciwutleniacza, który pomaga zwalczyć nadmiar wolnych rodników. Dzięki temu spowalnia proces starzenia oraz zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób, w tym nowotworów. Selen pomaga też walczyć ze stresem i wspiera odporność organizmu. Ma także pozytywny wpływ na działanie tarczycy.

W soli jest też wiele innych cennych pierwiastków, m.in. potasu, sodu i wapnia. Ryba to także bogactwo witamin. Na uwagę zasługuje przede wszystkim witamina D. Wzmacnia kości, wspomaga odporność, zmniejsza ryzyko depresji oraz ułatwia radzenie sobie ze stresem. W soli są też witaminy z grupy B, które mają znaczenie dla funkcjonowania układu nerwowego oraz witamina A.

Ryba solaRyba sola Chatham172 / Shutterstock

Sola źródłem kwasów omega-3. Zapobiegają nadciśnieniu, wspierają mózg

Gdy mówimy o rybach, nie można zapomnieć o kwasach omega-3. Choć najwięcej jest ich w tłustych rybach, takich jak łosoś, makrela, śledź, tuńczyk i pstrąg, to również sola jest cennym źródłem tych związków. Kwasy omega-3 to przede wszystkim wiele korzyści dla układu krążenia. Biorą udział w regulowaniu ciśnienia krwi i dzięki temu mogą też zapobiegać wystąpieniu groźnego nadciśnienia. Redukują poziom trójglicerydów, stabilizują cholesterol. Obniżają ryzyko powstania zakrzepów. Wspierają też prawidłową pracę mózgu.

Kupując solę trzeba być jednak czujnym. Łatwo bowiem pomylić ją z innym gatunkiem - limandą. To tańsza ryba i nie tak smaczna. Zdarza się, że producenci wykorzystują niewiedzę konsumentów i celowo wprowadzają ich w błąd.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.