ASM Sales Force Agency podaje, że w sierpniu średni koszt koszyka zakupowego z najpopularniejszymi produktami wynosił 284,20 zł. W porównaniu z lipcem jest to spadek o 17,02 zł. Ponadto w ośmiu z 13 badanych sieci handlowych w sierpniu było taniej niż w lipcu. Produkty zdrożały w pięciu, a wśród nich znalazły się m.in. Biedronka (3,57 proc.) oraz POLOmarket (1,30 proc.). "Wartość koszyka zakupowego spadła rok do roku o 0,29 proc. z 285,02 zł w sierpniu 2023 r. do 284,20 zł w sierpniu 2024 r." - czytamy w raporcie.
Lidl w sierpniu wyprzedził Auchan, który był lipcowym liderem. W niemieckim dyskoncie średnia cena koszyka zakupowego wyniosła bowiem 183,55 zł, podczas gdy w Auchan było to o 13,65 zł więcej.
W sieci Lidl średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 183,55 zł. To spadek o 69,18 zł, czyli o 27,37 proc. mniej niż najtańszy koszyk w lipcu br.
- czytamy w opracowaniu badania.
W porównaniu z koszykiem z Lidla, w Biedronce trzeba było zapłacić o 89,30 zł więcej. Najdroższy okazał się natomiast POLOmarket ze średnią ceną wynoszącą 330 zł. ASM Sales Force Agency zauważa, że w ujęciu miesięcznym "największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (3,57 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Lidl (42,23 proc.)". Agencja podaje, że nadal w dyskontach jest najtaniej w kategorii sieci tradycyjnych, czyli takich, które prowadzą sprzedaż w sklepach stacjonarnych.
Z kolei w ujęciu rocznym spadek cen nastąpił w siedmiu z 13 analizowanych sieci. Są to między innymi: Lidl (19,65 proc.), Auchan (13,75 proc.) i Makro (5,66 proc.). Największy wzrost cen koszyka zauważony został natomiast w Biedronce. "Średnia cena koszyka w sierpniu 2024 r. była wyższa aż o 41,19 zł niż w 2023 r." - wylicza agencja.
Ogólnie w sklepach w skali roku wzrosły ceny w sześciu z 10 kategorii produktów. Najbardziej napoje (16,15 proc.). Potem: mrożonki (5,71 proc.), nabiał (3,56 proc.), produkty sypkie (3,21 proc.), używki i piwo (2,75 proc.) oraz słodycze (1,34 proc.). Tańsze są natomiast: produkty tłuszczowe (12,90 proc.), chemia domowa i kosmetyki (5,55 proc.), dodatki (1,48 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (0,40 proc.).
Dane do badania zostały zebrane w pięciu placówkach każdej z sieci tradycyjnych w losowo wybranych lokalizacjach na terenie całej Polski. Raport obejmuje łącznie 65 punktów sprzedażowych i ceny 40 wspólnych dla wszystkich sieci produktów z 10 kategorii (chemia domowa i kosmetyki; mięso, wędliny, ryby; mrożonki; nabiał; napoje; produkty tłuszczowe; słodycze; sypkie, czyli produkty instant; używki i piwo oraz dodatki typu ketchup czy majonez). We wszystkich badanych sieciach, w przypadku braku badanego produktu został wykorzystany mechanizm przeliczenia gramatury produktu lub wykorzystano produkt zamienny.