O rychłej zmianie przepisów przypomniała Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Ich celem jest bardziej przejrzyste i precyzyjne informowanie konsumentów między innymi o tym, skąd pochodzi dany produkt. Szczegółowe informacje powinny być wyraźnie widoczne na opakowaniu lub etykiecie. Dotyczy to nie tylko sklepów stacjonarnych, lecz także "sprzedaży na odległość", czyli sklepów działających online.
Dla wielu osób istotne jest to, skąd pochodzi produkt, który chcą kupić. Nowe przepisy mają sprawić, że ta informacja będzie bardziej czytelna. Kraj pochodzenia ma być bowiem na opakowaniu lepiej widoczny niż kraj, w którym produkt został zapakowany. To sposób, aby uniknąć wprowadzenia konsumenta w błąd.
Uporządkowane zostaną też inne określenia, które umieszcza się na etykietach. Zakazane będą dodatkowe określenia, które sugerują lepszą lub wyższą jakość produktu. Nie będzie więc można używać m.in. sformułowań "premium", "najwyższa jakość" i podobnych, które nie zostały uregulowane prawnie. Będzie można jednak podać klasę produktu (np. klasa I, klasa II, klasa ekstra) oraz inne określenia, które informują o stanie faktycznym, np. "transport lotniczy".
"Produkty mogą być wystawione na sprzedaż, pod warunkiem, że detalista umieści w widocznym miejscu w pobliżu produktu czytelne, szczegółowe informacje dotyczące państwa pochodzenia oraz, w stosownych przypadkach, klasy produktu, jego wielkości, odmiany lub typu handlowego w sposób pozwalający uniknąć wprowadzenia konsumenta w błąd" - czytamy w jednym z unijnych rozporządzeń, które wprowadza zmiany przepisów.
Nowe przepisy precyzują również, jakie informacje muszą znaleźć się na każdym opakowaniu, także detalicznym:
Ponadto produkty, które objęte są szczegółową normą handlową (jest ich 10, można zapoznać się z nimi na stronie gov.pl, objęte są nimi m.in.: jabłka, owoce cytrusowe, truskawki, brzoskwinie, pomidory, sałata) poza powyższymi danymi muszą mieć też informacje dotyczące:
W nowych przepisach uwzględniona została również definicja "etykiety". Może nią być jakakolwiek metka, znak handlowy, znak firmowy, ilustracja lub inny opis pisany, drukowany, tłoczony, odbity lub w inny sposób naniesiony na opakowanie lub pojemnik z żywnością lub załączony do opakowania lub pojemnika z żywnością.
Styczniowe zmiany zostaną wprowadzone na podstawie dwóch rozporządzeń: