Pyszne.pl od lat bacznie obserwuje zwyczaje Polaków w obszarze jedzenia. Coraz większa fascynacja zyskującymi na znaczeniu trendami doprowadziła do realizacji pierwszej edycji Raportu Food-Trendów Pyszne.pl, która dzisiaj została zaprezentowana publicznie.
Wypływające z raportu wnioski pokazują Polaków jako obywateli świata. Aż 28% z nas w ciągu ostatnich 3 miesięcy odkryło dla siebie nową kuchnię świata, a trzy osoby na cztery są zainteresowane próbowaniem coraz to nowych jej rodzajów. W poszukiwaniu niecodziennych smaków coraz chętniej patrzymy na Wschód. Najwięcej respondentów badania odpowiedziało, że najbardziej chciałaby spróbować dań gruzińskich.
Najważniejszy jest obiad
Polacy łączą w sobie sprzeczności. Z jednej strony pociąga ich nowe, z drugiej - są mocno przywiązani do tradycji. Jak wynika z Raportu Food-Trendów Pyszne.pl[1], Polacy mają jasno ustaloną hierarchię posiłków. Jak twierdzi prawie połowa respondentów, najważniejszy w ciągu dnia jest obiad. Po nim zaś śniadanie z 37% odpowiedzi. Mało istotne są natomiast drugie śniadanie (5%), kolacja (4%) czy lunch (1%). Kultura jedzenia zachodnich posiłków jeszcze nie do końca zadomowiła się nad Wisłą. Mniej niż jedna piąta Polaków jada lunch (18%) przy aż 85% osób mających w rozkładzie dnia obiad. Nasz tradycjonalizm jest widoczny także przy wyborze dań. Najmocniej zakorzeniona w preferencjach Polaków i wybierana zdecydowanie najczęściej jest kuchnia polska (98%). Nasza znajomość aktualnych światowych trendów związanych z jedzeniem jest jednak umiarkowana. Tylko 40% Polaków zna pojęcie street food, a o slow food słyszało 23 % z nas.
Dieta to styl życia
Więcej niż jeden na trzech Polaków stosuje ograniczenia żywieniowe, głównie ze względu na chęć prowadzenia zdrowego stylu życia (63%) i ze względów zdrowotnych (52%). Wśród młodych ludzi w przedziale wiekowym 18-24 istotnym powodem jest także trening (48% w tej grupie badanych). Najczęściej stosowana jest dieta wykluczająca cukier (10%).
Diety wegetariańskiej przestrzega 4%, a chciałoby ją wypróbować 8% Polaków. Skłania nas do tego przede wszystkim kiepska jakość dostępnego w sklepach mięsa - 54% spośród nas ma co do niego wątpliwości. Polacy zauważają oprócz tego coraz lepszą dostępność zamienników mięsa i rozbudowującą się ofertę dla wegetarian w restauracjach. Szukają też sposobu na schudnięcie. Tylko 30% potencjalnych wegetarian motywują względy ideologiczne. W przejściu na dietę wegetariańską powstrzymuje Polaków przede wszystkim to, że nie wyobrażają sobie rezygnacji z mięsa oraz mają silne przyzwyczajenia. Nie bez znaczenia są dla nich także nawyki żywieniowe bliskich osób.
* * * * *
Więcej liczb i faktów z raportu:
I.Trendy dotyczące posiłków
· Zwyczaj jedzenia brunchu ma tylko 3% Polaków.
· Choć obiad i lunch pełnią teoretycznie podobną funkcję zaspokojenia głodu w środku dnia, obserwujemy znaczące różnice w podejściu do obu posiłków.
· W dni pracujące na lunch wybieramy się do restauracji ponad cztery razy częściej niż na obiad.
II. Trendy dotyczące preferencji kulinarnych
· Spośród dań kuchni polskiej najmłodsi respondenci preferują pierogi (36% osób w przedziale wiekowym 18-24 lata), starsi – kotleta schabowego.
· Dokładnie wiemy, czego chcielibyśmy posmakować. Spośród dań kuchni tajskiej są to przede wszystkim zupy, indyjskiej – nowe rodzaje curry, hiszpańskiej – paella, meksykańskiej – burrito, wietnamskiej – zupa pho, rosyjskiej – pielmieni, a ukraińskiej – bliny.
III.Diety
· 4% Polaków przestrzega diety bezglutenowej.
· 3% z nas wyklucza ze swojej diety laktozę.
· 12% osób zamierza wypróbować w przyszłości dietę wykluczającą cukier.
· 71% osób nie rozważa przechodzenia na żadna nową dietę
IV. Jedzenie z dowozem czy wyjście do restauracji?
· 62% respondentów zamówiło jedzenie z dowozem w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie.
· Posiłku dostarczonego do drzwi potrzebujemy zwłaszcza wtedy, gdy nie chce nam się gotować (47%) lub nie mamy czasu (41%).
· Jedzenie z dowozem zamawiamy najczęściej z rodziną (50%) lub ze znajomymi (43%).
· Do restauracji chodzimy przede wszystkim ze względów towarzyskich (46%).
[1] Badanie zrealizowane w kwietniu 2019 na reprezentatywnej grupie 800 Polaków w wieku od 18 do 65 lat.