Truskawki na zdrowie

Sezon na truskawki tuż tuż, te pyszne owoce mają liczne właściwości zdrowotne i odżywcze, a dodatkowo niewiele kalorii i tłuszczu. Są zapowiedzią zbliżającego się lata, poza słodkim smakiem i wspaniałym aromatem są cennym źródłem witamin, składników mineralnych, błonnika oraz antyoksydantów.

Właściwości truskawek jest mnóstwo, oto kilka z nich:

- Pobudzają perystaltykę jelit oraz przemianę materii, dzięki zawartości pektyn, zapobiegając jednocześnie w ten sposób rozwojowi raka jelita grubego. Silne przeciwutleniacze w ich składzie neutralizują wolne rodniki, działając ochronnie na błonę śluzową narządów układu pokarmowego,

- Pomagają w przypadku różnych niedoborów w organizmie, np. witamina C wspomaga wchłanianie żelaza, co może być szczególne pomocne w anemii. Mikro i makroelementy takie jak: wapń, fosfor, krzem, magnez i mangan - wzmacniają kości i korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie, układ nerwowy, zapobiegają zmęczeniu i poprawiają pamięć. Co więcej, zawarty w truskawkach kwas foliowy wspomaga pracę i rozwój mózgu oraz może zapobiegać depresji,

- Wspierają układ odpornościowy oraz mogą przeciwdziałać przemianie nowotworowej komórek, dzięki zawartości dużej ilości witaminy C oraz antyoksydantów hamują mutację komórek, uniemożliwiając w ten sposób powstanie komórek rakowych, a także powodują obumieranie już powstałych,

- Obniżają poziom złego cholesterolu LDL oraz ryzyko chorób układu sercowo- naczyniowego,

- Pomagają zmniejszyć powikłania towarzyszące cukrzycy typu I, mają niski indeks glikemiczny i zawierają fruktozę, która metabolizowana jest bez udziału insuliny,

- Są moczopędne (w 90% składają się z wody), dzięki czemu wspomagają pracę nerek, składniki w nich zawarte pozytywnie wpływają na metabolizm tłuszczów i węglowodanów, z tych dwóch powodów, truskawki są pomocne w odchudzaniu,

- Wybielają zęby, dzięki obecności kwasu jabłkowego zapobiegają osadzaniu się kamienia nazębnego.

Niestety truskawki należą do produktów o silnym działaniu alergizującym, dlatego osoby uczulone na kwas salicylowy, prawdopodobnie nie będą mogły ich jadać. Również osoby z zespołem jelita drażliwego nie powinny ich spożywać, ponieważ mogą powodować u nich silną biegunkę. Z tego powodu zalecane będą raczej osobom, które cierpią na zaparcia.

Ciekawostka o truskawkach

Truskawkę wymyślił człowiek, a nie natura. Do połowy XVII wieku, owoce te nie istniały. Dopiero później skrzyżowano dwa gatunki poziomki (wirginijską oraz chilijską) i tak powstała truskawka.

Jak wybrać dobre truskawki i jak je dobrze traktować?

1. Truskawki średniej wielkości są zazwyczaj smaczniejsze niż duże okazy,

1. Owoce truskawki powinny być w dotyku twarde i suche, mieć głęboki czerwony kolor,

charakterystyczny zapach oraz mieć szypułki,

2. Przechowywane w lodówce, mogą zachować świeżość przez kilka dni.

3. Pamiętaj, żeby szypułki truskawek oderwać dopiero po umyciu, unikniesz w ten sposób dostania się wody do środka owoców, dzięki czemu będą dużo smaczniejsze i bardziej aromatyczne. Truskawki nie lubią długiego moczenia, dlatego myj je pod bieżącą wodą.

Poniżej przepis z najprostszej diety online na pyszny makaron z serem, truskawkami i jagodami:

Składniki

- makaron pełnoziarnisty 73 g (1 szklanka)

- ser twarogowy chudy 66 g (2 plastry)

- jogurt naturalny 55 g (0,5 opak. ok. 150 g)

- truskawki świeże lub mrożone 103 g (5 szt.)

- jagody 66 g (1,5 garści)

Sposób przygotowania

1. Makaron ugotuj al dente i wymieszaj z rozkruszonym białym serem

1. Dodaj truskawki i jagody

2. Polej jogurtem

Smacznego!

Więcej zdrowych i pysznych przepisów znajdziesz w Smacznie Dopasowanej.

Źródła:

1. Rochalska M., Orzeszko-Rywka A., Czapla K., Zawartość substancji odżywczych w truskawkach w

zależności od systemu uprawy, "Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering"

2011.

1. Kozlowska A, Szostak-Wegierek D. Flavonoids — food sources and health benefits. Rocz Panstw Zakl

Hig. 2014.

2. https://www.poradnikzdrowie.pl/