Pod względem obrotu generowanego dla restauracji, przychodów i liczby restauracji partnerskich serwis Pyszne.pl pozostaje zdecydowanym liderem polskiego rynku zamówień jedzenia online. W samym 2019 roku wygenerował dla restauracji prawie 15 milionów zamówień o łącznej wartości znacznie przekraczającej 700 mln zł (169,2 mln euro). Średnia wartość zamówienia sięgnęła 51 złotych. Partnerstwo z około 9,5 tys. restauracji3 przekłada się na szeroką i różnorodną ofertę. Serwis nadal nie powiedział ostatniego słowa. Przy rokrocznych dwucyfrowych wzrostach, potencjał dalszego rozwoju jest ogromny.
„Gdy zaczynaliśmy w 2010 roku, branża gastronomiczna była sceptycznie nastawiona do pomysłu zamawiania jedzenia online. Również klienci potrzebowali czasu, aby przekonać się co do zalet takiego rozwiązania – wygody, oszczędności czasu, dostępu do szerokiej oferty. Na naszą korzyść zadziałała zmiana stylu życia. Polacy coraz bardziej cenią swój czas i chcą go poświęcać na to, co dla nich ważne – dla rodziny, na rozwój zawodowy czy pasje. Polubiliśmy też nowoczesne technologie i nauczyliśmy się z nich korzystać, aby ułatwić sobie codzienne funkcjonowanie.” – wyjaśnia Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.
Podsumowując 10-lecie działalności, serwis Pyszne.pl wziął po lupę wpływ branży delivery na trendy konsumenckie i zwyczaje związane z jedzeniem, publikując raport „Rozwój Kultury Kulinarnej 2010-2020”.
Według respondentów powstanie serwisów do zamawiania jedzenia online jest wydarzeniem, które najsilniej wpłynęło na rozwój kultury kulinarnej w Polsce w ciągu ostatnich 10 lat (41% wskazań), wyprzedzając na przykład pierwszą w historii gwiazdkę Michelin przyznaną polskiej restauracji (23%). W tym czasie jedzenie z dostawą po raz pierwszy zamówiło online prawie 40% Polaków. Blisko dwie trzecie z nas uważa to rozwiązanie za oszczędność czasu.
Aż 85% Polaków w ciągu ostatniego dziesięciolecia odkryło dla siebie nową kuchnię świata. „Jedzenie z dowozem zmieniło nie tylko nasz sposób spożywania posiłków, ale również to, co jemy. Zamawiając, decydujemy się głównie na kuchnię inną od naszej tradycyjnej. Dzięki temu nasze horyzonty kulinarne znacznie się poszerzyły, a Polacy w ostatniej dekadzie spróbowali taki potraw jak: sushi (55%), hummus (35%) czy curry (34%).” – mówi dr Tomasz Sobierajski, socjolog, badacz społecznych aspektów kultury jedzenia. Spośród trendów o znaczącym wpływie na to, co jemy, zdecydowanie najczęściej wskazywane było zdrowe odżywianie, wybrane przez 1/3 Polaków. Wegetarianizm i weganizm wpłynęły najsilniej na kulturę kulinarną według 9% z nas, przy czym w grupie wiekowej 18-24 lata tego zdania jest prawie dwa razy więcej osób.
Rozwój serwisu do zamawiania jedzenia online nierozerwalnie wiąże się z rozwojem biznesu partnerskich restauracji. Pyszne.pl przede wszystkim dostarcza im dodatkowych zamówień, a ponadto wspiera je doradztwem. „W ostatnim czasie najpilniejszą potrzebą restauracji stało się podniesienie stabilności biznesowej poprzez rozwinięcie działalności w dostawie. Aby była ona opłacalna, potrzebna jest – z czego może nie zawsze zdają sobie sprawę klienci – dość dogłębna wiedza. Żeby pomóc restauracjom w rozwinięciu czy uruchomieniu delivery, Pyszne.pl udostępniło bezpłatny, dostępny dla każdego praktyczny poradnik, stworzony we współpracy z ekspertami branży gastronomicznej” – wyjaśnia Arkadiusz Krupicz. – „Powiększający się w ostatnich latach dział Partner Services służy ponadto pomocą w optymalizacji wielu aspektów prowadzenia restauracji. Ze względu na rozległe know-how i skalę działalności, możemy zaoferować naszym partnerom dodatkową wartość. Sklep dostępny wyłącznie dla partnerów oferuje usługi i produkty potrzebne w codziennym funkcjonowaniu restauracji w specjalnych cenach. Pyszne.pl podejmuje też działania edukacyjne, wspierając restauracje na przykład w dostosowaniu się do unijnego zakazu stosowania plastikowych produktów jednorazowych” – dodaje.
* * * * *
Liczby i fakty z raportu „Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020” zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl:
1. Na kulturę jedzenia w naszym kraju największy wpływ zdaniem Polaków miały:
· 41% respondentów – powstanie serwisów i aplikacji do zamawiania jedzenia z dowozem, takich jak Pyszne.pl
· 23% – zdobycie przez polską restaurację – Atelier Amaro – pierwszej w historii gwiazdki Michelin
· 14% – emisja pierwszej edycji programu Masterchef
· 7% – zajęcie przez Warszawę trzeciego miejsca w międzynarodowym rankingu miast przyjaznych wegetarianom
2. Dania, których w ciągu ostatnich 10 lat Polacy spróbowali po raz pierwszy:
· 55% – sushi
· 35% – hummusu
· 34% – curry
· 20% – azjatyckie pierożki na parze
· 17% – hiszpańskie tapas
3. Nowe doświadczenia kulinarne Polaków na przestrzeni ostatnich 10 lat:
· 46% – spróbowało nowych rodzajów owoców
· 40% – ugotowało nieznane przedtem danie
· 39% – zamawiało jedzenie z dostawą – telefonicznie
· 38% – zamawiało jedzenie z dostawą – online
· 36% – podczas zagranicznych podróży próbowało lokalnych dań
4. Na zmianę zwyczajów żywieniowych Polaków najsilniej wpłynęły następujące trendy:
· 31% – zdrowe odżywianie
· 17% – popularyzacja zamawiania jedzenia online
· 10% – popularyzacja nowych kuchni, np. azjatyckiej czy gruzińskiej
· 9% – wegetarianizm i weganizm
· 7% – popularyzacja food trucków
5. W ciągu ostatniej dekady wzrosło zainteresowanie Polaków różnymi aspektami jedzenia:
· o 67% – gotowaniem
· o 48% – trendami kulinarnymi
· o 46% – modnymi daniami i kuchniami świata
· o 48% – nowo otwieranymi restauracjami w miejscu zamieszkania
O Pyszne.pl
Marka Pyszne.pl należy do Takeaway.com - wiodącego serwisu do zamawiania jedzenia online w Europie kontynentalnej i Izraelu. Firma koncentruje się na łączeniu konsumentów i restauracji za pośrednictwem swojej platformy. Współpracując z blisko 50.000 restauracji, Takeaway.com oferuje szeroki wybór jedzenia. Spółka współpracuje głównie z restauracjami świadczącymi dowóz we własnym zakresie. Oprócz tego Takeaway.com oferuje w 92 miastach w dziesięciu krajach dowóz dla restauracji, które nie realizują go we własnym zakresie.
Założona w 2000 roku grupa szybko wzrosła i stała się wiodącym serwisem do zamawiania jedzenia online w Europie kontynentalnej, działającym w Holandii, Niemczech, Polsce, Belgii, Austrii, Izraelu, Szwajcarii, Luksemburgu, Portugalii, Bułgarii i Rumunii. W 2019 r. Takeaway.com przetworzyło ponad 159 milionów zamówień, złożonych przez 19,5 miliona unikalnych użytkowników.
Zatrudniająca ponad 5450 pracowników grupa przetworzyła zamówienia o wartości 3,0 miliardów euro i osiągnęła przychód w wysokości prawie 426 milionów euro w 2019 roku.
Takeaway.com jest notowane na giełdzie Euronext Amsterdam (AMS: TKWY). Więcej informacji: corporate.takeaway.com
Disclaimer
Oświadczenia zawarte w niniejszym komunikacie prasowym, które nie są faktami historycznymi (w tym wszelkie oświadczenia dotyczące celów inwestycyjnych, innych planów i celów zarządzania przyszłymi operacjami lub wynikami ekonomicznymi, lub związanych z nimi założeń lub prognoz) są lub mogą być uznane za „wypowiedzi prognozujące”. Te stwierdzenia dotyczące przyszłości można zidentyfikować za pomocą terminologii wybiegającej w przyszłość, w tym terminów „uważa”, „szacuje”, „planuje”, „projekty”, „przewiduje”, „oczekuje”, „zamierza”, „mogą” ”,„ Będzie ”lub„ powinien ”lub, w każdym przypadku, ich negatywne lub inne odmiany lub porównywalną terminologię, lub poprzez dyskusje na temat strategii, planów, celów, przyszłych wydarzeń lub zamiarów. Stwierdzenia dotyczące przyszłości mogą i często znacznie różnią się od rzeczywistych wyników. Wszelkie stwierdzenia dotyczące przyszłości odzwierciedlają obecny pogląd spółki na przyszłe zdarzenia i podlegają ryzyku związanemu z przyszłymi zdarzeniami oraz innym ryzykom, niepewnościom i założeniom związanym z działalnością spółki, wynikami działalności, sytuacją finansową, płynnością, perspektywami, wzrostem lub strategie. Stwierdzenia odnoszące się do przyszłości mówią tylko od daty ich wystąpienia.
Firma wyraźnie zrzeka się jakiegokolwiek zobowiązania lub zobowiązania do aktualizacji, przeglądu lub zmiany jakichkolwiek oświadczeń dotyczących przyszłości zawartych w niniejszym ogłoszeniu, czy to w wyniku nowych informacji, przyszłych zmian lub w inny sposób.
Szacunki dotyczące udziału w rynku zawarte w niniejszym komunikacie prasowym oparte są na źródłach zewnętrznych, takich jak wyspecjalizowane instytuty badawcze, w połączeniu z szacunkami kierownictwa