Kobiety-rakiety polskiej gastronomii

Kobiety wyznaczają trendy w polskiej gastronomii. Nie tylko zapewniają potrawom wspaniały smak czy estetyczny wygląd, ale także odpowiadają za skomplikowaną logistykę zarówno samego prowadzenia konceptu gastronomicznego, jak i organizowania dostaw. Mają głowy pełne pomysłów na biznes, które z odwagą wcielają w życie. Ich restauracje kuszą różnorodnością, a one same z odwagą eksperymentują z nowymi smakami, tworząc na talerzu prawdziwe dzieła sztuki. Gdy 8 marca będziemy cieszyli nimi oczy i podniebienia, warto w szczególny sposób docenić rolę tych, dzięki którym te pyszności trafiły na nasz stół. A może, wysyłając im ciepłe myśli, zamówimy dziś jedzenie z jednej z restauracji prowadzonych właśnie przez kobiety?

Kobiety stanowią ponad 65% pracowników restauracji i hoteli w Polsce.1 Z danych Pyszne.pl wynika, że już około 30% restauracji dostępnych w serwisie jest prowadzonych właśnie przez nie. Panie mocno zaznaczają swoją obecność w każdym aspekcie działalności restauracji: jako właścicielki wprowadzają do Polski nowoczesne koncepty gastronomiczne, jako szefowe kuchni układają menu zgodne z najnowszymi trendami, zarządzają zespołami, zajmują się marketingiem, przygotowują nasze jedzenie, dostarczają je do stolika czy - jak to się dzieje obecnie znacznie częściej - do drzwi. Zdarza się też, że jako kobiety pracujące, które żadnej pracy się nie boją, biorą na siebie... wszystkie te role. Jednocześnie wiele restauratorek za swój największy sukces uważa zbudowanie świetnego zespołu, chętnie podkreślając jego ogromny wkład w jakość dostarczaną klientom.

Zdaniem ekspertów, zwiększająca się rola kobiet w kształtowaniu sceny gastronomicznej jest jednym z najsilniejszych trendów najbliższych lat.2 Jako klienci odczuwamy to poprzez rosnący wybór ekscytujących restauracji i większą różnorodność dań wpisujących się w nowe trendy. Nie zawsze wiemy, kto stoi za fenomenalnym smakiem i jakością dań, które pokochaliśmy od pierwszego spróbowania. Dzień Kobiet to świetna okazja, aby rzucić nieco światła na kobiety, które wyznaczają nowe standardy w wymagającej branży restauracyjnej

Malka Kafka, właścicielka sieci restauracji Tel Aviv Urban Food:

Otworzyłam własną restaurację, bo chciałam być niezależna. W pierwszym okresie jej funkcjonowania musiałam gotować, być szefową kuchni, kurierką, kelnerką, marketingowcem, managerem jednocześnie. Przeszłam przez wszystkie etapy pracy w restauracji, teraz koncentruję się na prowadzeniu biznesu.

W moim przypadku przepisem na sukces było oddanie zespołowi pracy i odpowiedzialności. Za bardzo istotny uważam też model operacyjny — w prowadzeniu restauracji potrzebne jest twarde biznesowe podejście: ustalenie i realizacja celów, operowanie na budżetach i liczbach.

Dla kobiety wejście do tradycyjnego męskiego świata sztuki kulinarnej, w którym obowiązują struktury wywodzące się z wojskowości, jest trudne. Jeżeli szeroko mówimy o równym traktowaniu wszystkich ludzi, trzeba rozbić struktury i zbudować nowe. Kobiety potrzebują odwagi, ja chcę być przykładem inspirującym je do działania. W odpowiedzi na tegoroczne hasło Międzynarodowego Dnia Kobiet #choosetochallenge najbliższy rok poświęcę na dodawanie kobietom zapału, aby bez względu na wiek otwierały swoje biznesy.