Masz apetyt na zdrowie? Zjedz śledzia!

Zawarta w nim witamina D wspomaga system odpornościowy, zaś inne składniki takie, jak kwasy tłuszczowe Omega-3 (EPA i DHA) są niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania serca, wspomagają wzrok i funkcjonowanie mózgu. Ponadto jest bardzo smaczny i można jeść go na setki sposobów. To właściwości śledzia - ryby, którą można uznać za superfood. Warto włączyć go do swojej diety. Jeśli szukamy ryb doskonałej jakości, na sklepowych półkach znajdziemy specjalnie oznaczone śledzie Wiejskie, śledzie w śmietanie oraz śledzie a'la Matjas firmy Lisner.

Śledź to niewielka, ławicowa, dziko żyjąca ryba. Występuje w wodach strefy umiarkowanej na całym obszarze północnego Atlantyku - od Oceanu Arktycznego do kanału La Manche i Morza Bałtyckiego. Wg danych Norwegian Seafood Council z roku 2019 codziennie na świecie spożywa się 10 milionów dań ze śledzia. Polakom i Polkom tej ryby przedstawiać nie trzeba, bo od dawna potrawy ze śledzi znajdują się w naszej kuchni. Jednakże wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że ta niepozorna ryba to źródło zdrowych kwasów tłuszczowych, mikroelementów i witamin, w tym witaminy D, która jest obecnie tak ważna, bo wspiera działanie naszego układu odpornościowego.

- Witamina D wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego, ułatwia przyswajanie wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego, uczestniczy w prawidłowym działaniu gospodarki wapniowo-fosforanowej oraz zapobiega depresji. Prawidłowy stan zaopatrzenia organizmu w witaminę D zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów, m.in. okrężnicy, piersi, jajnika, trzustki, prostaty, nerek, mózgu, jelita grubego i białaczki. Ponadto zwana jest ona witaminą słońca i wspiera nasz układ odpornościowy. W 100 gramach śledzia witaminy D jest ponad dziesięć razy więcej niż w szklance mleka – mówi dr. inż. Grzegorz Tokarczyk, prof. ZUT, Kierownik Katedry Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie - Charakterystyczną i niepowtarzalną cechą tych ryb są ich tłuszcze, będące cennym źródłem energii, a przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe, szczególnie z rodziny Omega-3, wykazujące korzystne działania związane ze zmniejszeniem ryzyka chorób układu krążenia i chorób nowotworowych. Znaczną ilość tłuszczu śledzi stanowią właśnie tłuszcze dobroczynne dla zdrowia, szczególnie kwasy tłuszczowe Omega-3 – dodaje.

Dlatego warto jeść śledzie nie tylko od święta, ale włączyć je do swojej codziennej diety. Można przyrządzić je na śniadanie, obiad i kolację, albo sięgnąć po nie jako po przekąskę między posiłkami. Wybierając śledzie, warto zdecydować się na produkty firmy Lisner, które charakteryzuje wysoka jakość. To starannie dobrane, pochodzące z Północno-Wschodniego Atlantyku ryby.

- Przebadaliśmy nasze produkty i wiemy, że poziom zawartej w nich witaminy D oraz kwasów tłuszczowych Omega-3 uprawnia nas do umieszczania oświadczeń zdrowotnych na opakowaniach – mówi Danuta Łukaszewicz, Starszy Specjalista ds. Żywnościowych Regulacji Prawnych w firmie Lisner.

Obecnie wszystkim nam bardzo zależy na wspomaganiu systemu odpornościowego. Musimy zatem pamiętać jak ważny jest zdrowy tryb życia oraz zrównoważona dieta, które się do tego przyczyniają. Warto więc kierować się informacjami, jakie możemy znaleźć na opakowaniach produktów np. 100 g śledzia w śmietanie to 46 % referencyjnych wartości spożycia witaminy D dla osób dorosłych (RWS), 100 g śledzi wiejskich stanowi 88% RWS, zaś 100 g śledzi a`la Matjas to aż 194% RWS.

Więcej o zaletach śledzi tutaj: https://www.lisner.pl/

Apetyt na zdrowieApetyt na zdrowie fot. materiały reklamowe

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.