Twoje jedzenie jest "Często Dobre Dłużej". Rewolucyjna kampania Too Good To Go ruszyła!

Czy zdarza Ci się ocenić po etykiecie? Czy wiesz, jak "najlepiej" ratować jedzenie po terminie, a kiedy "należy" odpuścić? Teraz wszystko stanie się jasne! Na tysiącach ulubionych produktów Polaków pojawią się poruszające zmysły oznaczenia kampanii "Często Dobre Dłużej", która podpowie jak nie marnować jedzenia. Teraz obok daty "Najlepiej spożyć przed" na opakowaniach zawitały nowe, specjalne symbole, które pomogą rozwiać wszelkie wątpliwości co do świeżości produktu. Inicjatorem jest Too Good To Go, a wśród marek zaangażowanych w akcję znalazły się m.in.: Danone, FRoSTA, Kaufland i Winiary. Kampania rozpoczyna się 29 września, w Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnotrawstwa Żywności ONZ.

"Najlepiej spożyć przed" czy "należy spożyć do"?

Kto z nas choć raz nie zastanawiał się nad poprawną interpretacją tych dwóch pojęć? To jedna z istotnych przyczyn niepotrzebnego marnowania setek kilogramów jedzenia każdego roku. Ponad połowa wyrzucanej w Polsce pochodzi z naszych domów (Projekt PROM, 2020). Jak się okazuje, przeciętny Kowalski wyrzuca żywność po upływie terminu "najlepiej spożyć przed", bez uprzedniego sprawdzenia, czy można ją nadal bezpiecznie wykorzystać. 

Jak pokazuje raport Banków Żywności w Polsce, aż 64 proc. dorosłych nie wie, co tak naprawdę oznaczają etykiety umieszczone na produktach spożywczych. Nie potrafią wskazać różnicy pomiędzy "najlepiej spożyć przed" a "należy spożyć do". To niestety jeden z głównych powód marnowania żywności w gospodarstwach domowych

- mówi Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

To stało się punktem wyjścia do prac nad kampanią "Często Dobre Dłużej", którą zainaugurowano 29 września, podczas Międzynarodowego Dnia Świadomości na Temat Strat i Marnotrawstwa Żywności. Too Good To Go, znane z aplikacji walczącej z marnowaniem, wraz z ulubionymi markami spożywczymi Polaków i sieciami handlowymi rozpoczęli działania edukacyjne, mające zachęcić konsumentów wykorzystania własnych zmysłów, zanim dany produkt po terminie wyląduje w koszu. To pierwsza tego typu kampania w Polsce. W ramach akcji marki zobowiązały się do umieszczenia na swoich opakowaniach specjalnych oznaczeń z hasłami Popatrz, Powąchaj, Posmakuj, które będą nam przypominać o tych trzech prostych krokach, które pomogą ograniczyć skalę marnowania. 

Diabeł, jak zawsze, tkwi w szczegółach

Oznaczenie "Najlepiej spożyć przed" jest zobowiązaniem producenta, że produkt nie zmieni swoich właściwości w zakresie smaku, wyglądu, zapachu i konsystencji do określonej daty. Przy prawidłowym przechowywaniu produkt często może być spożywany po jego upływie. Z kolei Należy spożyć do jest to termin przydatności do spożycia, a jednocześnie środek bezpieczeństwa. Po upływie tej daty żywność nie powinna być spożywana, gdyż może stanowić zagrożenie dla zdrowia. Dotyczy to w szczególności świeżej i łatwo psującej się żywności, takiej jak mięso i ryby.

To pierwsza tak duża, a zarazem ważna inicjatywa Too Good To Go w Polsce. Nikt do tej pory tak głośno nie mówił o problemie związanym z poprawnym rozumieniem dat ważności, który istotnie wpływa na skalę marnowania żywności. Jesteśmy dumni, że miesiące ciężkiej pracy całego zespołu Too Good To Go oraz naszych Partnerów zaowocowały inauguracją kampanii "Często Dobre Dłużej". Bez nich nie byłoby to możliwe. To milowy krok w kierunku edukowania konsumentów co tak naprawdę oznaczają daty: "należy spożyć do" i "najlepiej spożyć przed". Pokazujemy, że wiele produktów jest bezpiecznych do spożycia również po upływie daty ważności, a w podejmowaniu ostatecznej decyzji powinny pomagać nam narzędzia, które ma każdy z nas - nasze zmysły

- mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go w Polsce.    

Inaugurację przedsięwzięcia wsparły gwiazdy sceny gastronomicznej Magda Gessler i Michel Moran. Znany z prowadzenia kuchni zero-waste chef Aleksander Baron i prawdziwa orędowniczka eko-życia Sylwia Majcher i Joanna Jabłczyńska. 

Dodatkowo Too Good To Go przygotowało niespodziankę dla mieszkańców Warszawy (Plac Konesera), Krakowa (Plac Św. Ducha) i Katowic (Plac przed Teatrem Śląskim). To w tych miastach w dniach po starcie kampanii stanie specjalna interaktywna instalacja i spotkać będzie można znane duo z programu MasterChef - Olę Juszkiewicz i Joannę Mrozek.

Wśród partnerów akcji są najwięksi producenci żywności w Polsce. Do akcji przyłączyło się 20 marek: Baron The Family, Brodowski Owoce, Cherry Tree, Dan Cake, Danone, Danio, FRoSTA, Herbapol, Kaufland, Krokus, Nestle, Ogródek Dziadunia, Pan Pomidor, Pszczelarz Kozacki, Puffins, Soligrano, Spiżarnia Rydzyńska, Wege Siostry, Winiary, Zjedz sobie. 

Więcej informacji na temat kampanii Too Good To Go "Często Dobre Dłużej" można znaleźć na stronie www.toogoodtogo.pl lub www.dobredluzej.pl.