Mrożonki nie mrzonki, czyli jak pomysłowo mrozić warzywa i owoce. Podpowiada Jagna Niedzielska

Jagna Niedzielska
Producenci mrożonek prześcigają się z pomysłami na miksy warzywne, które mają nam ułatwić życie w kuchni. Nie mamy jednak pewności, jakiej jakości warzywa znajdują się w środku. Kupując gotowce, generujemy kolejne odpady w postaci jednorazowego opakowania plastikowego. Robiąc mieszanki samemu w domu, mamy 100 procent kontroli nad tym, skąd nasza żywność pochodzi.

Cześć, jestem Jagna Niedzielska. Możecie mnie kojarzyć z programu o niemarnowaniu żywności: "Jagny Niedzielskiej kuchnia bez resztek" oraz jako współprowadzącą programu "Widelcem po mapie". Gotuję, doradzam i propaguję #zerowaste. Na łamach portalu haps.pl pokażę wam, jak gotować ze smakiem, ale tak, żeby niczego nie marnować. Zapraszam do mojej kuchni #bezresztek pełnej trików i patentów.

Domowe mieszanki - bo po co kupować je w sklepie?

Przygotowanie własnych mrożonek warzywnych lub owocowych to naprawdę banalna czynność. Do ich zrobienia możemy użyć sezonowych oraz lokalnych warzyw, czyli tych najbardziej wartościowych dla naszego organizmu. Wiele produktów jest dostępnych przez cały rok, ale każde warzywo i owoc ma swój określony czas. Poza sezonem ich uprawa wymaga użycia większej ilości szkodliwych dla naszego organizmu środków.

Jak przygotować własne mieszanki warzyw i owoców?

Domowe mieszanki stanowią zapasy, które przydają się nie tylko w czasie izolacji czy kwarantanny. Do ich przygotowania możemy użyć resztek warzyw, na które nie mamy pomysłu. Wystarczy, że pokroimy produkty w mniejsze kawałki, zapakujemy do woreczka i wsadzimy na odpowiedni czas do zamrażalnika. To jeden z elementów sprytnej kuchni #zerowaste #bezresztek. Gdy zupełnie nie mam pomysłu na posiłek, sięgam po pierwszy lepszy woreczek z miksem, wrzucam całość na patelnię razem z ryżem i ulubionymi przyprawami. W ten sposób mam obiad w 20 min. Można je również przygotować z zapominanych przez nas części warzyw, na przykład z liści kalafiora. Wystarczy wymieszać je z papryką, chilli i dynią, wtedy uzyskamy rewelacyjny miks do przygotowania curry, po który możemy sięgnąć kiedy tylko chcemy.

Przygotowane mieszanki najlepiej przechowywać w wielorazowych woreczkach strunowych. Zajmują mniej miejsca niż twarde pojemniki na żywność. Mieszanki przechowujemy w zamrażalniku do 6 miesięcy. Nie zapomnijmy podpisać opakowania. Przyda się informacja, co jest w środku i kiedy miks został włożony do zamrażalnika.

Mrożonki nie mrzonkiMrożonki nie mrzonki Fot. Jagna Niedzielska

Poniżej zebrałam dla was kilka pomysłów na warzywne i owocowe mieszanki do zamrożenia:

W mojej kuchni często przygotowuję takie miksy:

  • dynia, bakłażan, kolendra, groszek, chilli (baza do curry)
  • marchewka, korzeń pietruszki, seler, por (włoszczyzna do zupy)
  • cukinia, por, chilli (warzywa na patelnię z dodatkiem ryżu lub kaszy)
  • korzeń pietruszki, fenkuł, natka pietruszki (warzywa do pieczenia razem z ziemniakami)
  • marchewka z groszkiem (jak dodatek do puree i jajka sadzonego)
  • pieczarki z bazylią (baza do zapiekanki ziemniaczanej)
  • ogonki brokuła, ogonki kalafiora, liście kalafiora, czosnek, tymianek (baza do zapiekanki warzywno-serowej)
  • grzyby leśne z kukurydzą (baza do risotto)
  • maliny, jeżyny, jagody, truskawki (miks kompotowy)
  • melon, banan (miks do smoothie)
  • arbuz (miks do koktajli)
Zobacz wideo Sprawdźcie nasz myk na mrożenie owoców. To banalnie proste.

Przepis na warzywne curry z dowolnej mieszanki warzyw:

Składniki na 4 osoby:

  • miks dowolnych warzyw (ok. 4 szklanki mrożonych warzyw)
  • czubata łyżeczka czerwonego curry
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 cm kawałek imbiru
  • sok z cytryny lub limonki
  • 400 ml mleka kokosowego
  • 1/2 pęczka kolendry
  • 1/2 pęczka mięty
  • sól
  • olej rzepakowy
  • ugotowany ryż lub inny dodatek skrobiowy do curry

Przygotowanie:

  1. Na patelni rozgrzej olej, dodaj pokrojone drobno ząbki czosnku oraz drobno pokrojony imbir.
  2. Po chwili dodaj miks warzyw, pastę curry, sok z cytryny lub limonki, sól. Wszystko smaż na średniej mocy kuchenki, aż warzywa będą wyraźnie zarumienione.
  3. Do warzyw dodaj mleko kokosowe, duś wszystko pod przykryciem, na małej mocy kuchenki, przez około 10 min.
  4. Gotowe curry serwuj z dodatkiem skrobiowym (na przykład z ryżem) oraz posiekaną kolendrą albo miętą.

***

O Jagnie Niedzielskiej mówi się, że jest jedną z polskich twarzy idei zero waste. Miłośniczka i propagatorka nurtu niemarnowania w kulinariach. Autorka książki - poradnika z ponad 90 przepisami kulinarnymi "Bez resztek". Prowadząca program "Bez reszty. Kuchnia zero waste" oraz współprowadząca "Widelcem po mapie". Na co dzień szefowa kuchni grupy kulinarnej Tygiel oraz firmy cateringowej. Jagna jest kreatorką smaków oraz docenianą kulinarną artystką - uwielbia, gdy w daniach mieszają się smaki, faktury i kolory, dlatego jej drugą specjalnością jest kuchnia hawajska, gdzie tradycyjne, rajskie przepisy łączą, między innymi, smaki Japonii, Chin, Tajlandii, Filipin czy Portugalii. W wolnych chwilach daje upust swojej artystycznej duszy, tworząc zaskakujący food design. Jej przepisy oraz zdjęcia publikowane pod hasłem "architektura kulinarna", znane są już w Berlinie, Francji, Czechach i w Stanach Zjednoczonych.

Jagna NiedzielskaJagna Niedzielska Fot. Budzik Studio