Rynek cateringów dietetycznych w Polsce. Trendy kształtujące branżę

Branża cateringów dietetycznych rozwija się bardzo dynamicznie, a rynek obecnie wyceniany jest na 1 mld złotych. Najsłabsi gracze odpadają, najsilniejsi umacniają swoją pozycję, dostosowując ofertę do potrzeb konsumentów i wyznaczając tym same nowe trendy na rynku zdrowego żywienia. Wraz z rosnącą popularnością diet firma Pomelo - jeden z prekursorów cateringów dietetycznych w Polsce zdecydowała się na rebranding oraz zapowiada kolejne zmiany i inwestycje.

Rynek cateringów dietetycznych przez ostatnie lata przeszedł prawdziwą rewolucję. W czasach, gdy Anna i Bartłomiej Foszer zaczynali tworzyć Pomelo, rynek diet pudełkowych w Polsce dopiero raczkował. W Warszawie były 3 firmy, które oferowały tego typu usługi. Zakres wyboru diet w porównaniu z dzisiejszymi możliwościami był bardzo skromny. Brakowało oferty dietetycznej skierowanej do osób aktywnych fizycznie. Coraz bardziej rosła wtedy w Polsce moda na półprofesjonalne uprawianie sportu, bo tak trzeba nazwać osoby, które poświęcają od kilku do kilkunastu godzin miesięcznie na swoją pasję. - Wspólnie z mężem trenowaliśmy wtedy crossfit i dostrzegliśmy tę lukę. I tak się zaczęło! Od gotowania dla naszych trenerów i znajomych, aż po firmę serwującą cateringi setkom osób dziennie na terenie prawie całej Polski. - wspomina Anna Foszer, Dyrektor Zarządzająca i założycielka cateringu Pomelo.

Dynamiczny rozwój rynku diet pudełkowych

Catering dietetyczny to dziś nie tylko wygodne rozwiązanie, to przede wszystkim odmienny styl życia, który wybiera rokrocznie coraz większa liczba Polaków. Na początku roku 2020 zamówienia na tego typu posiłki wzrosły w stosunku do roku poprzedniego. W całej Polsce jest już 650 firm zajmujących się cateringiem dietetycznym, z tego około 300 znajduje się na terenie Warszawy i okolic. – Rynek w Polsce jest jednym z najsilniejszych w Europie. Kluczowi gracze rośli w tempie 100% rok do roku. Konkurencyjność jest wysoka, a rynek bardzo rozdrobniony. Klient ma coraz większą wiedzę i coraz wyższe wymagania. Wiele firm próbuje otwierać catering jako dodatkowe źródło dochodu. Szybko jednak z tego rezygnują. To biznes, któremu trzeba poświęcić się w 100%.. Wpływa na to skomplikowana logistyka, obsługa klienta oraz specyfika: mamy do czynienia ze świeżo przygotowanym jedzeniem, o krótkim terminie spożycia. Eksperci zastanawiają się, w jakim czasie i czy w ogóle nastąpi konsolidacja tego rynku. - podsumowuje Bartłomiej Foszer, założyciel cateringu Pomelo.

Trendy

Rosnąca świadomość społeczna sprawiła, że coraz więcej osób przykłada wagę do zdrowego stylu życia. Trend ten doprowadził do zwiększania się świadomości w temacie zdrowej diety i poszukiwaniu indywidualnego kierunku odżywiania. 60% klientów Pomelo, na pytanie “Dlaczego korzystasz z cateringu?”, odpowiedziało, że chce jeść zdrowo. Dodatkowo catering dietetyczny to oszczędność czasu. 69% ankietowanych nie ma ani czasu ani profesjonalnej wiedzy, by codziennie przygotowywać świeże zbilansowane posiłki. Zbilansowana dieta to nic innego jak racjonalne żywienie, stawianie na zdrowe produkty i regularność posiłków. Wtedy dostarczamy naszemu organizmowi pełnowartościowych składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania i będących źródłem energii na cały dzień, a nie tylko pustymi kaloriami. Decydując się na dietę pudełkową, możemy bez obaw oddać się w ręce ekspertów, którzy dbają o odpowiednie zbilansowanie posiłków, ich kaloryczność, jakość produktów oraz trzymanie się zasad obranej diety.

Wyzwania

Branża cateringów dietetycznych musi też sobie radzić z wieloma wyzwaniami. Jednym z nich jest logistyka. Łańcuch dostaw musi być dokładnie przemyślany i zaplanowany. Mamy w końcu do czynienia ze świeżo przygotowanym jedzeniem. Tuż po przygotowaniu, wszystkie posiłki pakowane są w wysokiej klasy pudełka, a następnie trafiają do chłodni. Przez ten cały czas, aż do dostawy pod drzwi klienta specjalnymi samochodami-chłodniami zachowany jest ciąg chłodniczy. Kolejnym wyzwaniem jest z sprostanie oczekiwaniom klientów, którzy coraz częściej oczekują spersonalizowanego podejścia. W tym celu każdy posiłek musiałby być przygotowywany oddzielnie, z zastosowaniem wszystkich wykluczeń klientów, a to byłoby bardzo ciężkie do zrealizowania. Chcąc sprostać temu wyzwaniu, Pomelo pozwala na wykluczenie 2 pojedynczych produktów z diety, których nie możemy jeść lub nie lubimy.

Rebranding odpowiedzią na potrzeby rynku

Przez ostatnie lata zmienił się również catering Pomelo. Wraz z upływem czasu znacznie rozrosła się sieć dostaw pudełek z jedzeniem. Poza Warszawą, firma dociera już do ponad 200 miast na terenie całej Polski. W ciągu najbliższego roku planowane jest rozszerzenie dotarcia o kolejne 50 lokalizacji.

Zmiany widać również w samej ofercie dietetycznej, z której może obecnie korzystać niemal każdy. Początkowe jadłospisy dla sportowców rozszerzyły się o kolejne aktywne życiowo grupy odbiorców tj.: kobiety w ciąży, wegetarian, wegan, osoby wykluczające ze swojej diety gluten i laktozę czy osoby, które zwyczajnie pragną zrzucić kilka kilogramów. Wraz z rozszerzeniem menu, z usług cateringu Pomelo zaczęło korzystać wiele różnych grup klientów. Nic więc dziwnego, że firma zdecydowała się na odświeżenie swojego wizerunku. Nowa identyfikacja diety pudełkowej Pomelo znacznie odbiega od dotychczasowej.

- Pomelo jest jednym z prekursorów branży cateringowej w Polsce. Ostatnie lata to ciągłe zmiany i nieustanny rozwój. Przychody firmy w roku 2019 wzrosły o ok 60% w porównaniu do

2018r. i wynosiły 3,5 mln zł. Przychód w I połowie 2020 roku był dwa razy wie?kszy niz? w 2019, pomimo spadków spowodowanych przez Covid-19. To bardzo dobre wyniki i dzięki nim możemy planować dalszy rozwój. Nadszedł czas, aby nasz wizerunek nadążył za naszym rozwojem, stąd decyzja o rebrandingu. Kolory pastelowe, które towarzyszyły nam od początku zastępujemy nową bardziej wyrazistą gamą kolorystyczną. Nowe logo, z którego zniknie dobrze znany nam wszystkim owoc zostaje zastąpiony nowoczesnym i minimalistycznym napisem, który idealnie wpisuje się w aktualne trendy w komunikacji wizualnej. Elementy wizualne mają kojarzyć się z tym jacy jesteśmy my i nasi klienci - aktywni, uśmiechnięci, pozytywni. Ważnym elementem spajającym jest również wprowadzona przez nas ostatnio nowa strategia komunikacji marki. – mówi o poczynionych zmianach Bartłomiej Foszer.

Warto przygotować się na zmiany i nowe wyzwania stawiane przed branżą, ponieważ tylko w tym roku o 35% wzrosła liczba Polaków korzystających z diet pudełkowych. Wedle szacowanego rozwoju branży, catering dietetyczny swój szczyt popularności osiągnie ok 2025 roku.

Copyright © Agora SA