Skwarki z tofu i ziemniaki z roślinnym gzikiem, czyli wegański comfort food [PRZEPISY]

Weganizm szybko stał się jednym z najpopularniejszych stylów jedzenia i życia. Mimo to wielu wciąż nie może się do niego przekonać - "a bo to sama zielenina, a bo nie idzie się tym najeść, a bo to niesmaczne". Okazuje się, że wszystkie te zarzuty można łatwo odeprzeć. Przekonuje o tym Eryk Wałkowicz, autor bloga erVegan.com, który na swoim koncie ma dwie książki o tej tematyce, a już niebawem ukaże się kolejna.
'Roślinny comfort food dla każdego' 'Roślinny comfort food dla każdego' fot. materiały reklamowe

"Roślinny comfort food dla każdego" - da się? Pewnie, że tak!

Tym razem erVegan uderza z niespodziewanej strony i zachęca do diety wegańskiej genialnymi przepisami na comfort food, czyli jedzenie na pokrzepienie. Data publikacji książki "Roślinny comfort food dla każdego" wypada 14 października, jednak by osłodzić wam oczekiwanie na premierę, już teraz mamy dla was kilka przepisów. Szykujcie listę zakupów.

Skwarki z tofu Skwarki z tofu fot. książka 'Roślinny comfort food'

Chrupiące skwarki z tofu

Skwarki bynajmniej nie kojarzą się z czymś, co nie zawiera mięsa. ErVegan przekonuje, że to się da zrobić. Co prawda zwraca uwagę, że nie jest to najlżejsza potrawa, ale raz na jakiś czas można pozwolić sobie na mały kulinarny grzeszek.

Składniki na 1 średnią miskę:

  • kostka (180 g) wędzonego tofu
  • 2 łyżeczki oleju rzepakowego
  • łyżeczka wędzonej papryki
  • sól, pieprz

Sposób przygotowania:

  1. Tofu pokrusz w dłoniach, wrzuć je do miski i dodatkowo rozgnieć widelcem, aby kawałki miały wielkość średnich i małych skwarków. Dodaj wędzoną paprykę oraz sól i pieprz do smaku, a na koniec wszystko wymieszaj.
  2. Na dużej patelni porządnie rozgrzej olej i przełóż na nią przygotowane wcześniej tofu. Na początku nie mieszaj i nie potrząsaj patelnią, aby skwarki odpowiednio się przyrumieniły. Po kilku minutach, gdy zobaczysz, że tofu od spodu już zbrązowiało, przemieszaj je i smaż jeszcze chwilkę.
  3. Tak przygotowane skwarki możesz przechowywać w lodówce w szczelnie zamkniętym pojemniku. Stosuj je jako dodatek do klasycznego obiadu z ziemniakami, ale również jako posypkę, która doda chrupkości i wędzonego posmaku każdemu daniu.
Resztkowa zapiekanka makaronowa Resztkowa zapiekanka makaronowa fot. książka 'Roślinny comfort food'

Resztkowa zapiekanka makaronowa

Sami bardzo lubimy dania recyklingowe - wykorzystujemy to, co jest w lodówce, nic się nie marnuje, a przy okazji przeważnie wychodzi genialnie. Tak samo jest w resztkową zapiekanką makaronową z książki erVegana.

Składniki na 4 porcje:

  • ok. 400 g ugotowanego al dente makaronu (świderki, rurki lub wstążki)
  • ulubione warzywa: papryka, pieczarki, cukinia, bakłażan, brokuły, pomidory itp.
  • szklanka mąki z ciecierzycy
  • woda lub napój sojowy
  • kostka (180 g) tofu wędzonego
  • łyżeczka wędzonej papryki
  • łyżka sosu sojowego
  • sól, pieprz

Sposób przygotowania:

  1. Mąkę z ciecierzycy wymieszaj z przyprawami i dodaj do niej pokruszone tofu. Wymieszaj całość z taką ilością wody, aby powstała lejąca się masa, o konsystencji ciasta na naleśniki.
  2. Ugotowany makaron oraz warzywa wymieszaj w dużym naczyniu żaroodpornym i zalej je przygotowanym ciastem. Wymieszaj całość i wstaw do piekarnika nagrzanego do 180 st. C. Piecz ok. 20 minut, aż woda odparuje, a warzywa się ugotują i zaczną się podpiekać.

Taka zapiekanka to pełnowartościowy posiłek, więc nie musisz martwić się o dodatki. Nie zaszkodzi jednak, jeśli zjesz ją z jakąś surówką.

Papryczki nadziewane masą bezserową Papryczki nadziewane masą bezserową fot. książka 'Roślinny comfort food'

Papryczki nadziewane masą bezserową

Ser to jedna z tych niegrzecznych przyjemności, którą wiele osób musi odchorować. A co, gdyby zrobić coś a la ser? Tak powstała niebanalna przekąska - kapitalne papryczki nadziewane masą bezserową.

Składniki na blachę papryczek:

  • ok. 15 sztuk małych słodkich papryk czerwonych lub zielonych
  • 2 marchewki
  • spory ziemniak
  • pół szklanki płatków drożdżowych
  • 2 łyżki oleju rzepakowego
  • pół szklanki orzechów nerkowca
  • łyżeczka czosnku granulowanego
  • bulion warzywny lub woda
  • sól, pieprz

Sposób przygotowania:

  1. Marchewki i ziemniaka obierz, pokrój w kostkę i ugotuj do miękkości razem z orzechami nerkowca (dzięki temu orzechów nie trzeba moczyć przez całą noc).
  2. Papryczki poprzekrawaj na pół lub odetnij ich końcówki w zależności od tego, czy chcesz je faszerować w całości, czy jako kąski-połówki.
  3. Ugotowane warzywa i orzechy przełóż do misy blendera i zmiksuj na gładko, stopniowo dolewając niewielką ilość bulionu warzywnego lub wody, żeby uzyskać dość gęstą masę. Na koniec dodaj olej, płatki drożdżowe i czosnek granulowany. Całość wymieszaj i dopraw solą i pieprzem do smaku.
  4. Papryczki nadziewaj przygotowanym farszem i piecz w piekarniku nagrzanym do 200 st. C z włączoną funkcją termoobiegu i grilla przez ok. 15 minut, aż się zrumienią.
Paluszki bezrybne Paluszki bezrybne fot. książka 'Roślinny comfort food'

Paluszki bezrybne

Paluszki rybne to jedno z silniejszych wspomnień naszego dzieciństwa. Chrupiące na zewnątrz, miękkie w środku. Dobre i na obiad, i do złapania jako przekąskę. Nie wszyscy jednak wiedzą, że takie paluszki można zrobić także w wersji bezrybnej.

Składniki na ok. 16 paluszków:

  • spory korzeń selera
  • kilka arkuszy alg nori
  • 5 łyżek mąki pszennej lub mąki z ciecierzycy
  • odrobina napoju sojowego
  • ulubiona panierka: bułka tarta, płatki owsiane lub kukurydziane
  • naturalna kostka bulionowa
  • 2 łyżki sosu sojowego
  • łyżeczka ziaren kolendry
  • olej do smażenia
  • sól, pieprz

Sposób przygotowania:

  1. Korzeń selera obierz i pokrój w słupki przypominające kształtem i wielkością paluszki rybne. Ugotuj je do miękkości w wodzie z rozpuszczoną kostką bulionową, sosem sojowym i nasionami kolendry. Wyciągnij i ostudź.
  2. Mąkę i napój sojowy wymieszaj, a panierkę dopraw solą i pieprzem.
  3. Każdy kawałek selera owiń algą nori, która powinna do niego mocno przylgnąć - w razie potrzeby możesz wspomóc się odrobiną wody, dzięki której algi zmiękną.
  4. Paluszki najpierw zanurzaj w cieście, a potem obtaczaj w panierce i smaż na rozgrzanym oleju, aż zrobią się chrupiące i złociste. Jeżeli chcesz, na koniec możesz wstawić paluszki do nagrzanego piekarnika pod grill, aby były jeszcze bardziej chrupiące.

Zobacz także:

Pieczone ziemniaki z roślinnym gzikiem

Pyry z gzikiem to danie znane nie tylko poznaniakom. Ziemniaki i twaróg to jedno z najsmaczniejszych połączeń smakowych. Można je także zrobić w wersji wegańskiej - z roślinnym gzikiem.

Składniki na 2 porcje:

  • kilka ziemniaków
  • kostka (180 g) naturalnego tofu
  • pół szklanki soku z kiszonych ogórków
  • pęczek koperku
  • kilka listków świeżej mięty (opcjonalnie)
  • pół szklanki ziaren słonecznika
  • odrobina napoju sojowego
  • łyżka oleju rzepakowego
  • sól, pieprz

Sposób przygotowania:

  1. Ziemniaki pokrój w mniejsze kawałki: ćwiartki, ósemki albo nawet w talarki, i podgotuj, żeby odrobinę zmiękły. Następnie nasmaruj je olejem rzepakowym (najlepiej własnymi dłońmi) i wstaw do piekarnika nagrzanego do 220 st. C. Piecz, aż się zrumienią i będą miękkie.
  2. Ziarna słonecznika zalej wrzątkiem i zostaw na trzydzieści minut, a następnie odsącz je i zmiksuj z odrobiną napoju sojowego na gęstą pastę. Tofu ugnieć widelcem razem z sokiem z ogórków i posiekanym koperkiem*, a potem dodaj pastę słonecznikową. Wszystko porządnie wymieszaj i w razie potrzeby dolej trochę napoju sojowego lub soku z ogórków.
  3. Całość dopraw solą i pieprzem, a jeśli lubisz kombinować, dodaj też posiekaną miętę. Gzik podawaj z upieczonymi ziemniakami.

* Koperek możesz dodać do środka gzikowej masy - powstaje wtedy ziołowy twarożek - albo posypać nim gotowe danie.