O tym, czy nowy podatek cukrowy miał przyczynić się do ograniczenia przez Polaków słodzonych napojów, czy może powody jego wprowadzenia były inne, można długo dyskutować. Ale czy wiecie, że 90 lat temu polski rząd promował cukier i otwarcie zachęcał, by Polacy go spożywali? "Cukier krzepi!" - ten slogan to prawdziwy staruszek!
Popularne hasło "Cukier krzepi" wymyślił w 1931 roku jeden z najwybitniejszych reportażystów w historii literatury polskiej, Melchior Wańkowicz. Pracował wówczas jako doradca reklamowy Związku Cukrowników. Slogan okazał się prawdziwym hitem i trafił dosłownie wszędzie, powtarzano je w radiu, pojawiało się w prasie, sugerowano matkom, by nie żałowały cukru dzieciom. W "Kurjerze Lwowskim" z 1932 roku pojawiła się nawet historia o pewnym Francuzie, który podróżował po Polsce pociągiem i dziwił się, że większość stacji nosi nazwę "Cukier krzepi"...
Tak naprawdę za kampanią reklamową nie kryły się opinie lekarskie, ale zwykła chęć zwiększenia sprzedaży cukru na rynku krajowym. Sam Wańkowicz przyznał kiedyś w rozmowie z publicystą Krzysztofem Kąkolewskim (opublikowanej w książce z 1973 roku "Wańkowicz krzepi"):
Ja dostałem, jak przypuszczam, najwyższe honorarium na świecie za dwa słowa, "Cukier krzepi" - 5000 zł przedwojennych, czyli naówczas 500 również przedwojennych dolarów za słowo, tak cenne mogą być trafne słowa.
Przekonanie o dobroczynnej działalności cukru funkcjonowało jeszcze długo. Zdarza się, że jest obecne wśród niektórych nawet do dzisiaj.
Wańkowicz dał się zapamiętać jako wybitny dziennikarz, reportażysta i publicysta. Zasiadał m.in. w zarządzie Polskiego Związku Reklamowego, a w latach siedemdziesiątych wymyślił kolejny znany slogan, tym razem dla Polskich Linii Lotniczych LOT - "Lotem bliżej".