Na paragonie nie widzisz tych informacji? Zostałeś oszukany. Możesz złożyć donos

Po zakupach w sklepie, opłacie za komunikację miejską u kierowcy czy obiedzie na mieście nie zapomnij o jednej rzeczy. Po uiszczeniu opłaty weź paragon fiskalny. Jak powinien wyglądać i na co zwrócić uwagę?

Paragon fiskalny wydrukowany przez kasę jest niczym innym, jak potwierdzeniem sprzedaży. Zgodnie z prawem powinien być wręczany najpóźniej w chwili przyjęcia od kupującego płatności. Należy wystawiać i przekazywać go zawsze, niezależnie od tego, czy klient chce, czy nie. Dlaczego to takie ważne? Ministerstwo Finansów przypomina i rusza z kolejną edycją akcji "Weź paragon".

Zobacz wideo Zakupy bez listy oznaczają większy paragon i przepełnioną lodówkę? "Zlecam zakupy mężowi"

Dlaczego trzeba brać paragony? To ważne

Podczas wakacji zdarza się, że nasza czujność spada, za to częściej pozwalamy sobie na niezaplanowane zakupy, czy wyjścia na miasto, gdzie trzeba sięgnąć do portfela. Wiele osób zapomina przy tym, że za każdą opłaconą usługę powinien zostać wydany im paragon. Niestety zdarza się, że nawet jeśli go otrzymają, okazuje się niczym innym, jak świstkiem papieru. Dlaczego należy tego pilnować? Jak wyjaśnia skarbówka, każdy brak paragonu to oszustwo. Pieniądze z podatku VAT oraz dochodowego, zamiast powędrować do budżetu państwa, trafiają do kieszeni przedsiębiorcy, co odbija się na wszystkich obywatelach. W związku z tym Ministerstwo Finansów ponownie apeluje, by nie wspierać "szarej strefy".

Dlaczego trzeba brać paragony?
Dlaczego trzeba brać paragony? Dlaczego trzeba brać paragony? Fot. Karolina Grabowska / pexels.com

Jak powinien wyglądać paragon? Zwróć uwagę na te rzeczy

Samo wydanie "paragonu" nie zawsze jest wystarczające, gdyż zgodne z prawem są tylko te, które zawierają istotne informacje. Jakie?

  • na górze numer NIP wraz z nazwą i adresem punktu sprzedaży,
  • napis "paragon fiskalny",
  • zaś na dole logo fiskalne wraz z unikatowym numerem kasy,
  • oprócz tego m.in.: numer wydruku, datę oraz godzinę, nazwy towarów wraz z cenami i ich ilością, informacje o ewentualnych obniżkach i promocjach, wysokość podatku, oznaczenie kasjera (jeśli jest ich więcej).

Tymczasem zdarza się, że nieuczciwi przedsiębiorcy wydają "świstek", który nie ma mocy prawnej. W punktach gastronomicznych możesz otrzymać tzw. paragon kelnerski, na którym znajdziesz spis zamówionych dań z podsumowaniem, ile należy za nie zapłacić. Taki papier nie może być wystawiany klientowi. Często jest to również wydruk z napisem "paragon niefiskalny". Czasami klienci otrzymują też wydruk z terminala płatniczego, co także nie jest dowodem sprzedaży, a jedynie poświadczeniem obciążenia karty płatniczej. W żadnym wypadku nie powinien być wydawany w zamian paragonu. 

Gdzie zgłosić źle wystawiony paragon? Możliwości jest kilka

Jeśli zdarzyło ci się otrzymać paragon niespełniający odgórnych wymagań, możesz zgłosić to w odpowiednim miejscu, m.in. w urzędzie skarbowym, pisząc e-maila powiadomKAS@mf.gov.pl czy dzwoniąc na bezpłatny numer telefonu 800 060 000. Zrobisz to też przez aplikację e-paragony. Ministerstwo Finansów przypomina, że prawidłowo wydany paragon to dowód zakupu, na podstawie którego możesz dochodzić swoich praw w razie reklamacji czy innego sporu ze sprzedawcą. Jeśli będziesz go wymagać, przyczynisz się do eliminacji "szarej strefy" i wesprzesz uczciwą konkurencję. Jeśli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.

Więcej o: