Pyszne.pl prezentuje wyniki badania "Polacy o kuchni wegańskiej 2022"z okazji Veganuary

Przed nami ostatni tydzień ogólnoświatowej inicjatywy Veganuary, zachęcającej do próbowania dań roślinnych w styczniu. Tegoroczna edycja już odnotowała rekord, na chwilę obecną przystąpiło do niej 600.000 uczestników z całego świata. Obserwujemy, że wege-trend zyskuje na popularności zarówno na świecie, jak i w Polsce - według danych Pyszne.pl w ubiegłym roku zamówiliśmy o 49% więcej dań wegetariańskich i wegańskich niż w roku poprzednim. Z okazji Veganuary Pyszne.pl zleciło badanie "Polacy o kuchni wegańskiej 2022", z którego wynika m.in., że po dania wegańskie świadomie sięga 63% Polaków.

Pyszne.pl wraz z ekspertami przyjrzało się się popularnym wyobrażeniom na temat kuchni wegańskiej. Na ile aktualna jest nasza wiedza o jedzeniu roślinnym, prezentują wyniki badania "Polacy o kuchni wegańskiej 2022":

· 60% Polaków uważa, że bycie weganinem jest trudne, natomiast 50% zgadza się, że okazjonalne sięganie po dania wegańskie jest łatwe

· 63% z nas świadomie sięga po dania wegańskie - 2/3 z tej grupy robi to co najmniej raz w miesiącu

· Polacy uważają, że kuchnia wegańska jest zdrowsza i bardziej modna niż niewegańska, ustępuje jej jednak pod względem smaku, różnorodności, łatwości przygotowania czy zaspokajania apetytu

· Polecilibyśmy ją przede wszystkim kobietom oraz osobom o niskim poziomie aktywności fizycznej, o niewielkim apetycie, podążającym za modą, o małych wymaganiach smakowych oraz z nadwagą.

Podziwiamy wegan, lecz stopniujemy wyzwania

Jak wskazują wyniki badania "Polacy o kuchni wegańskiej 2022", 63% z nas świadomie sięga po dania wegańskie - 2/3 z tej grupy robi to co najmniej raz w miesiącu. Prawie 60% uważa natomiast, że bycie weganinem jest trudne. Co trzecia osoba podziwia postawę osób rezygnujących ze składników odzwierzęcych, ale sama nie ma w planach dołączenia do ich grona. Niemal połowa z nas zgadza się jednak co do tego, że samo włączanie do menu dań wegańskich stanowi znacznie mniejsze wyzwanie.

Deklarujemy, że sięgalibyśmy po tego typu jedzenie jeszcze częściej, gdyby było łatwiej dostępne. W sukurs może przyjść nam rosnąca roślinna oferta restauracji. Bywa ona szczególnie przydatna, gdy wpadną do nas znajomi weganie. Co trzecia osoba, która potrafi ugościć wegan, zamawia dla nich jedzenie z dostawą.

"W ciągu ostatnich kilku lat możemy obserwować, jak diametralnie zmieniło się podejście restauratorów do kuchni roślinnej. Dziś roślinna oferta restauracji jest równie atrakcyjna, co dania w tradycyjnej odsłonie – jedzenie bez mięsa przestało być postrzegane jako kompromis w odniesieniu do smaku czy wartości odżywczych. Tofu, seitan, czy alternatywy mięsa serwowane przez restauracje w umiejętny sposób, pomagają Polakom otworzyć się na dietę roślinną w codziennym wydaniu. Droga Polaków do kuchni wegańskiej prowadzi często przez gastronomię" - zauważa Maciej Otrębski z RoślinnieJemy.

Smak, różnorodność i przyjemność z jedzenia

Połowa z nas uważa jedzenie roślinne za smaczne, a prawie tyle samo — za różnorodne. Kuchnia niewegańska wciąż wypada w tych kategoriach nieco lepiej i póki co tylko 2 na 5 Polaków poleciłoby dania wegańskie poszukującym kulinarnych wrażeń foodies. Co czwarta osoba zetknęła się z opinią, że jedzenie wegańskie jest pozbawione smaku czy monotonne.

"Roślinne jedzenie długo kojarzyło się jako mało charakterne, mdłe, a ci najbardziej sceptyczni twierdzili, że każde wegańskie danie można zjeść łyżką – a przez długi czas to stwierdzenie nie było dalekie od prawdy. Dzisiaj w parze rosnącą popularnością kuchni roślinnej idzie skupienie na smaku i przyjemności, jaką powinno dawać jedzenie. Praktycznie zerowego wysiłku wymaga dziś przełamanie stereotypu sałatki jako fundamentu diety wegańskiej. Kuchnia roślinna ma wiele twarzy – zdrowy bowl z tempehem z No Bones, pizza z wegańską alternatywą sera w Papa John’s, czy burger z bardzo mięsnym w odczuciu, a jednak roślinnym kotletem w Pasibusie to tylko kilka przykładów potwierdzających, jak smaczna i różnorodna może być kuchnia wegańska" - mówi ekspert RoślinnieJemy.

Zdrowo, dietetycznie i sportowo?

Mówiąc o jedzeniu wegańskim, niemal na jednym wydechu dodajemy: zdrowe. Skojarzenie to ma 7 na 10 osób. Jednocześnie, za odpowiedniejsze dla osób aktywnych fizycznie i o dużym apetycie uważamy jedzenie niewegańskie. Roślinne specjały rezerwujemy raczej dla osób mało aktywnych, z małym apetytem i nadwagą. 35% z nas zetknęło się z nieuzasadnioną opinią, że wręcz nie da się nim najeść. Być może właśnie w tym kryje się wyjaśnienie zdumiewającego odkrycia: okazuje się, że dwa razy mniej osób poleciłoby jedzenie wegańskie mężczyznom niż kobietom.

"Jeśli odpowiednio ją zbilansujemy i umiejętnie będziemy zapewniać niezbędne składniki, dieta roślinna będzie zdrowa, tak jak każdy inny sposób odżywiania. W przypadku dań wegańskich możemy jednak zastosować podobne kryteria, co przy pozycjach bazujących na odzwierzęcych składnikach. Wybierając burgera, nuggetsy czy pizzę, zarówno w wydaniu roślinnym jak i tradycyjnym, rzadko analizujemy ich walory odżywcze. Oczekujemy przede wszystkim przyjemności i uczucia nasycenia. Sukces konceptów gastronomicznych takich jak Vegab czy Uapami pokazuje, że element indulgence, radości, jakie daje pyszne jedzenie, jest także ważny dla osób, które wybierają roślinne dania" - komentuje Otrębski.

Kierunek globalnych zmian czy chwilowa moda?

Jedzenie wegańskie za nowoczesne czy modne uważa dwie trzecie z nas. Dla osób podążających za trendami jest ono wręcz must-eat. Być może stąd bierze się zaskakujące przekonanie niemal 30% osób o jego wysokiej cenie. Tańsze dania roślinne przekonałyby najwięcej osób do tego, by wybierać je jeszcze częściej.

38% z nas spotkało się z opinią, że kuchnia wegańska to chwilowa moda i fanaberia, uważa tak jednak tylko 18%, a powstrzymuje to przed jej poznawaniem zaledwie kilka procent osób.

—--------------

O Veganuary

Veganuary to jedna z najbardziej znanych globalnych inicjatyw edukacyjnych dotyczących jedzenia wegańskiego i zachęcających do odkrywania kuchni roślinnej. Od 2014, kiedy odbyła się pierwsza edycja styczniowego wyzwania, każdego roku liczba zarejestrowanych w nim osób wzrastała ponad dwukrotnie. W 2021 roku w akcji udział wzięło pół miliona osób na całym świecie. Więcej informacji: www.veganuary.com.

O Pyszne.pl / Just Eat Takeaway.com N.V.:

Marka Pyszne.pl należy do Just Eat Takeaway.com (LSE: JET, AMS: TKWY, NASDAQ: GRUB) - wiodącego serwisu do zamawiania jedzenia online na świecie poza Chinami. Mająca siedzibę w Amsterdamie firma koncentruje się na łączeniu konsumentów i restauracji za pośrednictwem swoich platform. Współpracując z ponad 580 000 restauracji, Just Eat Takeaway.com oferuje szeroki wybór jedzenia. Spółka współpracuje głównie z restauracjami świadczącymi dowóz we własnym zakresie. Oprócz tego Just Eat Takeaway.com oferuje własną usługę dowozu dla restauracji, które nie realizują go we własnym zakresie. Firma powstała z połączenia Just Eat i Takeaway.com szybko wzrosła i stała się wiodącym serwisem do zamawiania jedzenia online działającym w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii, Kanadzie, Australii, Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Francji, Irlandii, Izraelu, Włoszech, Luksemburgu, Nowej Zelandii, Norwegii, Polsce, Słowacji, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii i Szwajcarii oraz poprzez partnerstwa w Kolumbii i Brazylii.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.