Dlaczego impulsywnie się objadamy? Naukowcy już znają odpowiedź. Winny jest nasz mózg

Grupa naukowców z University of Georgia (USA) dokonała przełomowego odkrycia. Dzięki swoim badaniom ustalili, który konkretny obwód mózgowy odpowiada za naszą skłonność do impulsywnego jedzenia.

Impulsywne objadanie

Publikacja pojawiła się na łamach czasopisma "Nature Communications". W artykule możemy przeczytać, że impulsywność to działanie niepoprzedzone rozważaniami nad konsekwencjami swoich czynów. Przykładem tej impulsywności może być właśnie niekontrolowane objadanie się, które skutkuje nadmiernym przyrostem masy ciała oraz otyłością.

Nowe odkrycie pomoże stworzyć leki przeciwko przejadaniu się?

Grupie badaczy pod przewodnictwem dr Emily Noble udało się zidentyfikować obwód mózgowy, który może być odpowiedzialny za naszą impulsywność.

Korzystając z modelu szczurzego badacze skoncentrowali się na podzbiorze komórek mózgowych, które wytwarzają przekaźnik podwzgórzowy zwany hormonem melanocytotropowym (MCH).

- czytamy na Portalu Spożywczym.

Może was również zainteresować: Wzdęcia i zgaga po przejedzeniu? Poczuj szybko ulgę (naturalnie).

Prowadzone wcześniej badania wykazały, że podniesienie poziomu MCH w mózgu może zwiększać spożycie pokarmu, natomiast my jako pierwsi udowodniliśmy, że MCH odgrywa również ważną rolę w rozwoju zachowań impulsywnych. Odkryliśmy, że kiedy aktywuje się komórki mózgowe wytwarzające MCH, to szczury wykazują bardziej impulsywne zachowania związane z jedzeniem.

- wyjaśnia Noble i dodaje:

Aktywacja tej specyficznej ścieżki neuronów związanej z MCH zwiększyła nasilenie impulsywnych zachowań, nie zmieniając w żaden sposób zapotrzebowania kalorycznego i motywacji do zdobycia smacznego pokarmu. Zrozumienie, że ten właśnie obwód mózgowy może selektywnie wpływać na impulsywność zachowań żywieniowych, otwiera drogę do tego, aby w przyszłości opracować leki przeciwko przejadaniu się. Pomogłoby to ludziom trzymać się prawidłowej diety bez jednoczesnego obniżania normalnego apetytu czy też zmniejszania przyjemności ze smakowania jedzenia.
Więcej o:
Komentarze (1)
Zaloguj się
  • an1005