Badania: Kawa jest zdrowa, ale trzeba ją odpowiednio zaparzyć. Jak? Wyjaśniamy

Długoterminowe badania szwedzkich naukowców ujawniły, że kawa wykazuje działanie prozdrowotne, a osoby, które ją piją, cieszą się dłuższym życiem. Jest jeden warunek - kawa musi być przygotowana w odpowiedni sposób. Sprawdźcie, jaki!

Grupa naukowców z Göteborgu przeprowadziła badania dotyczące wpływu kawy na zdrowie. Przez 20 lat obserwowali aż 500 tysięcy Norweżek i Norwegów w wieku od 20 do 79 lat. Na podstawie badań, które zostały opublikowane w „European Journal of Preventive Cardiology”, stwierdzili, że picie filtrowanej kawy może zapobiegać zawałom serca, chorobom układu sercowo-naczyniowego oraz przedwczesnej śmierci z ich powodu, czytamy na portalu Insider.

Kawa tak, ale tylko filtrowana

Według badań mężczyźni po 60 roku życia pijący niefiltrowaną kawę częściej umierali na choroby sercowe. Najniższą śmiertelność zaobserwowano wśród badanych, którzy piją od 1 do 4 filiżanek filtrowane kawy dziennie (np. z ekspresu przelewowego lub przygotowanej tradycyjnie, ale z użyciem papierowego filtra). Picie takiej kawy okazało się zmniejszać ryzyko przedwczesnej śmierci na choroby sercowo-naczyniowe o 20 proc. u kobiet i o 12 proc. u mężczyzn.

Zobacz wideo A co do kawy? Polecamy nasze pyszne napoleonki na herbatnikach. Niebo w gębie!

Kawosze żyją dłużej?

Okazało się także, że osoby pijące filtrowaną kawę wypadły lepiej niż ci, którzy kawy nie piją w ogóle. Zdaniem profesora Daga Thellego ze szwedzkiego uniwersytetu obserwacja jest prawdziwa, bowiem nie dało się jej wytłumaczyć innymi zmiennymi, np. płcią, wiekiem czy stylem życia.