Czy bazary i targowiska powinny zostać zamknięte? GIS wydał zalecenia

Istniejące w wielu miastach lokalne bazary i targowiska (zorganizowane na powietrzu lub w zadaszonym miejscu) to miejsca, w których podczas epidemii należy zachować szczególną ostrożność. Czy powinny być zamknięte? Główny Inspektorat Sanitarny wydał rekomendacje dotyczące higieny na targowiskach i bazarach.

Koronawirus a bazary i targowiska

Zarówno zarządcy, jak i dzierżawcy są wezwani do zastosowania i przestrzegania zasad, ograniczających ryzyko przeniesienia wirusa. Zalecenia powinny być stosowane również na co dzień, by zminimalizować możliwość zanieczyszczenia mikrobiologicznego żywności, mogącego doprowadzić do zatruć pokarmowych. Jakie zalecenia wydał GIS?

Sześć głównych zaleceń GIS-u:

  1. Stosować właściwą higienę rąk
  2. Stosować higienę kaszlu i oddychania
  3. Stosować zasady bezpieczeństwa żywności – restrykcyjnie i z pełną świadomością
  4. Ograniczyć bliski kontakt z każdą osobą, która ma objawy chorobowe ze strony układu oddechowego
  5. Zachować bezpieczną odległość klient-klient, klient-sprzedawca, sprzedawca-sprzedawca (min. 1,5 metra)
  6. W miarę możliwości korzystać głównie z płatności bezgotówkowych

GIS zwraca się również do zarządców targowisk i bazarów, w których niemożliwe jest zapewnienie powyższych środków bezpieczeństwa. W takich wypadkach miejsca te powinny zostać zamknięte, dla dobra społeczeństwa.

Zobacz wideo Emilewicz: Sklepy spożwycze zostaną otwarte.

Szczegółowe zalecenia można znaleźć na stronie GIS-u. Wytyczne instytucji odnoszą się w szczególności do:

  • sytuacji, w których zachodzi konieczność umycia rąk (oraz obowiązku dezynfekcji dłoni w miejscach, gdzie dostęp do bieżącej wody jest utrudniony),
  • zachowania odpowiedniej higieny kaszlu i kichania oraz zwracania uwagi na zachowania klientów,
  • obowiązku zweryfikowana i przypomnienia pracownikom o zasadach higieny oraz bezpieczeństwa żywności m.in. właściwych warunków przechowywania sprzedawanych produktów, terminów przydatności do spożycia czy traktowania produktów do spożycia bezpośredniego (np. sera, wędlin),
  • odpowiedzialnego zachowania w wypadku wystąpienia objawów chorobowych (niekoniecznie związanych z koronawirusem) i przestrzegania obowiązku odsunięcia się wówczas od pracy, a także o konieczności zwrócenia uwagi współpracownikowi lub klientowi, u którego takie objawy występują,
  • przestrzegania zasad czystości stanowiska,
  • zachowywania odpowiedniego dystansu zarówno wobec współpracowników, jak i klientów,
  • umożliwienia płatności kartą oraz właściwiej higieny podczas płatności gotówką.
Więcej o: