Orzechy włoskie. Jakie mają właściwości? Dlaczego warto je jeść?

Orzechy włoskie to zdrowa, smaczna i sycąca przekąska, po którą warto sięgać codziennie. Jakie mają właściwości i dlaczego warto je jeść?

Orzechy włoskie – jakie mają właściwości?

Orzechy włoskie to bogate źródło pełnowartościowego białka, z dużą porcją zdrowego tłuszczu oraz sporą zawartością błonnika. Obfitują w witaminy i minerały, przede wszystkim zaś stanowią źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Orzechy włoskie zawierają w szczególności:

  • kwasy tłuszczowe nasycone, jednonienasycone i wielonienasycone, w tym kwas alfa-linolenowy (ALA);
  • kwas elagowy;
  • kwas fenolowy;
  • pełnowartościowe białko;
  • błonnik;
  • L-argininę;
  • sterole roślinne;
  • witaminy: E, A, C, K, B6, tiaminę, ryboflawinę, niacynę, kwas foliowy;
  • minerały: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk, sód.

Orzechy włoskie są bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych: już trzy orzechy mogą pokryć całodzienne zapotrzebowanie organizmu na kwasy omega-3. Dostarczają też antyoksydantów, zawierają dwa razy więcej przeciwutleniaczy niż inne orzechy, a ich działanie jest nawet do 15 razy silniejsze, niż działanie witaminy E. Obecność silnych przeciwutleniaczy w orzechach sprzyja zwalczaniu wolnych rodników, a także spowalnia tempo starzenia się organizmu. Wraz z witaminą E, kwasem foliowym oraz kwasami omega-3 wpływają też pozytywnie na ogólne zdrowie i sprawność mózgu.

Zobacz też: Sok z wiśni. Jak przygotować go krok po kroku w domu?

Orzechy włoskie – dlaczego warto je jeść?

Nie ulega wątpliwości, że orzechy włoskie są smaczne, pożywne i zdrowe. Duża zawartość błonnika sprzyja zdrowemu odżywianiu się, na dodatek mają niski indeks glikemiczny i nie zawierają glutenu czy białka mlecznego, czyli alergenów pokarmowych. Mogą być doskonałym uzupełnieniem diety osób, które nie jedzą mięsa i ryb, gdyż dostarczają organizmowi niezbędne białko i kwasy omega-3. Orzechy mają też wiele właściwości prozdrowotnych.

Spożywanie orzechów włoskich sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu układu krwionośnego oraz pomaga w eliminowaniu ryzyka zawału serca. Dzieje się tak za sprawą wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i steroli roślinnych, które obniżają poziom złego cholesterolu, działają przeciwzapalnie, a zmniejszając lepkość krwi, niwelują tendencję do powstawania zakrzepów. Uregulowaniu poziomu cholesterolu we krwi służy w szczególności kwas alfa-linolenowy (ALA). Niebagatelne znaczenie w profilaktyce chorób układu krążenia i zapobieganiu zawałowi serca ma też zawarta w orzechach włoskich L-arginina, która wpływa na rozszerzanie się naczyń krwionośnych, co z kolei sprzyja obniżeniu ciśnienia krwi.

Orzechy włoskie polecane są w profilaktyce antynowotworowej. Naukowcy dowodzą, że mogą one hamować wzrost komórek nowotworowych, zapobiegając w szczególności nowotworom piersi, jelita grubego czy prostaty. Substancje rakotwórcze unieszkodliwiają zawarte w orzechach kwasy fenolowy i elagowy. Ten ostatni dodatkowo podnosi odporność organizmu. Oprócz zapobiegania niektórym chorobom nowotworowym czy rozwojowi chorób serca, orzechy włoskie obecne w diecie chronią też przed cukrzycą typu 2 czy kamicą żółciową. Przyjmuje się, że już spożywając siedem orzechów dziennie można osiągnąć efekt leczniczy.

Zobacz wideo Właściwości orzechów włoskich

Orzechy włoskie – kalorie pod kontrolą

Czy osoby dbające o linię powinny sięgać po orzechy włoskie? Kalorie zawarte w niewielkiej porcji orzechów są wszak porównywalne z tymi, które spożywamy jedząc na przykład pączka. Ale spokojnie, jest to przekąska sycąca, z dużą zawartością błonnika, zatem pomoże ona utrzymać wagę na optymalnym poziomie. Spożywanie orzechów włoskich powoduje uczucie sytości, co sprzyja redukowaniu apetytu.

Faktem jest, że orzechy to produkt wysokokaloryczny. 100 gram tej przekąski to ponad 650 kcal. W ten sposób jednak dostarczamy organizmowi dużą dawkę energii, a za sprawą wysokiej zawartości białka i błonnika gwarantujemy sobie poczucie sytości na długo. Orzechy włoskie to nie puste kalorie, a pełnowartościowe białko, cenny dla organizmu błonnik oraz najzdrowszy rodzaj tłuszczy.

Orzechy włoskie w ciąży – fakty i mity

Do niedawna panowało przeświadczenie, że orzechy włoskie w ciąży to nie jest najlepszy pomysł. Przyszłe mamy bały się sięgać po tę przekąskę w trosce o zdrowie swojego nienarodzonego dziecka. Zalecano wręcz eliminowanie orzechów z diety, by zapobiec późniejszym alergiom pokarmowym u dziecka. Obecnie lekarze zdecydowanie zachęcają do włączania orzechów do diety ciężarnej. Okres ciąży to czas zwiększonego zapotrzebowania organizmu na wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Spożywanie odpowiedniej ilości kwasów omega-3 jest więc bardzo istotnym elementem w diecie przyszłych mam. Badania wykazują, że wpływa to wręcz na zmniejszenie ryzyka wystąpienia alergii u dzieci w wieku późniejszym. Dodatkowo, orzechy włoskie mają w swoim składzie duże ilości kwasu foliowego, a jest to składnik niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu.

Zobacz też: Ciasto z orzechami włoskimi - dwa przepisy na pyszny jesienny deser