Jajko w zupie szczawiowej tylko do smaku? Ma też inną - ważniejszą - rolę

Zupa szczawiowa z jajkiem? To doskonały pomysł na obiad, który wniesie trochę wiosny do naszych kuchni. Jajko pasuje do tej zupy idealne, ale, jak się okazuje, warto je dodawać nie tylko ze względu na smak. Sprawdźcie, dlaczego tak ważne jest jajko w zupie szczawiowej

Zielona zupa szczawiowa z łyżką śmietany i jajkiem na twardo często pojawia się na naszych talerzach. Można ją podawać zarówno w sezonie - zrobioną ze świeżego szczawiu - jak i poza nim - przygotowaną ze szczawiu ze słoiczka. Najważniejsze jest jednak, by dodać do niej jajko! Nie tylko przez wzgląd na smak, ale także po to, by zadbać o zdrowie! 

Kwas szczawiowy - lepiej na niego uważać

Szczaw to roślina, którą można łatwo znaleźć na łąkach - najlepiej na tych odpowiednio oddalonych od ruchliwych ulic. Jednak powinniśmy uważać nie tylko na szczaw zanieczyszczony spalinami, ale także na to, jak podajemy jego liście. Znajduje się w nim bowiem 27-730 mg/100 g kwasu szczawiowego, który w dużych ilościach ma niekorzystny wpływ na nasz organizm: źle wpływa na przyswajanie magnezu i wapnia, może powodować powstawanie kamieni nerkowych, podrażniać ściany żołądka, prowadzić do stanów zapalnych w stawach, a nawet wywołać zahamowanie wzrostu u dzieci.

Brzmi strasznie? Może trochę, ale wystarczy pamiętać, by nie spożywać szczawiu (oraz innych produktów z wysoką zawartością kwasu szczawiowego) zbyt często, a najlepiej podawać je m.in. z jajkiem. Osoby cierpiące na dnę moczanową, artretyzm i reumatyzm powinny szczególnie uważać na ilość szczawianów w diecie.

Jajko do zupy szczawiowej 

Na szczęście negatywny wpływ szczawianów można - przynajmniej częściowo - zneutralizować. Dlatego właśnie do zupy szczawiowej dodaje się jajko i śmietanę, czyli źródła wapnia. Tak podane danie można spożywać bez obaw, że nam zaszkodzi.

Gdzie jeszcze występują szczawiany?

Szczawiany kryją się także w innych warzywach, które często spożywamy. Ich ilość jest jednak nieco mniejsza niż w szczawiu. Warto jednak pamiętać, by szpinak, jarmuż, botwinkę, buraki, szparagi i rabarbar również łączyć ze produktem, będącym źródłem wapnia! Co ciekawe pewne ilości kwasu szczawiowego występują również w kakao i w kawie. Czy to oznacza, że powinniśmy z nich zrezygnować? Oczywiście, że nie. Należy pamiętać o zróżnicowanej diecie, regularnych badaniach i natychmiastowym kontakcie z lekarzem, jeśli wystąpią u nas problemy zdrowotne. 

Zobacz wideo Zapiekane naleśniki ze szpinakiem, ricottą i łososiem