Trzecie miejsce w światowym rankingu wódek, opracowanym przez magazyn "Shanken's IMPACT" w oparciu o dane sprzedaży za 2019 rok, otrzymała polska Żubrówka należąca do CEDC, podaje Portal Spożywczy. Żubrówka odnotowała prawie trzynastoprocentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 2018 (i drugie miejsce w rankingu). Pierwsze miejsce otrzymała marka Smirnoff z Wielkiej Brytanii, a drugie – Absolut z Francji.
Kolejne miejsca w rankingu to: Tito's z USA (która jednocześnie odnotowała największy przyrost sprzedaży w porównaniu z 2018 rokiem), Khortytsa z Ukrainy, Hliblny Dar z Ukrainy, New Amsterdam z USA, Nemiroff z Ukrainy, Svedka z USA i Five Lakes z Rosji.
W Polsce i na rynkach zagranicznych sprzedało się prawie 87 mln litrów Żubrówki, czyli 12,8 proc. więcej niż przed rokiem. W rankingu znalazły się również dwie inne polskie marki – na jedenastym miejscu Soplica, również należąca do CEDC, oraz na trzynastym Krupnik od Marie Brizard.
Wódki są drugą najliczniejszą grupą (24 marki) wśród największych marek alkoholi znajdujących się w zestawieniu IMPACT. Więcej jest tylko marek whisky – 31.
Firma CEDC to jeden z największych producentów wódki na świecie. W branży napojów alkoholowych jest też największą zintegrowaną firmą w Europie Środkowej i Wschodniej. Produkuje oraz sprzedaje m.in. Żubrówkę, Soplicę, Żytniówkę, Bolsa i Absolwenta, zajmuje się również eksportem i importem na rynek światowy.