Fundacja Alberta Schweitzera, Stowarzyszenie Otwarte Klatki, Fundacja Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva! oraz Compassion Polska od lat walczą o to, by w sklepach nie sprzedawano przed Bożym Narodzeniem żywych karpi i innych ryb. Udało się im już przekonać do tego większość sklepów, jednak przedstawiciele sieci E.Leclerc pozostają nieugięci.
Deklaracje o rezygnacji ze sprzedaży żywych ryb zostały złożone przez kilka największych sieci: Carrefour, Kaufland, Auchan, Tesco, B1 czy Selgros. O Auchan pisaliśmy zresztą w zeszłym roku:
Ze względu na to, iż sieć E.Leclerc taką deklaracją nie była do tej pory zainteresowana, stowarzyszenia rozpoczną kampanię, która ma ją do tego nakłonić. Jak mówi Karolina Kunda-Kuwieckij, koordynatorka kampanii z Fundacji Alberta Schweitzera, tylko 26,6 proc. Polaków planuje zakup żywego karpia na Święta (IBRiS, listopad 2020).
Podczas kampanii odbędą się akcje i wydarzenia mające na celu informować o okrucieństwie, które wiąże się ze sprzedażą żywych ryb. Przedstawiciele organizacji mają nadzieję, że głosy te przekonają sieć E.Leclerc do rezygnacji z tej formy sprzedaży.