Marta Dymek znalazła zastosowanie dla obierków po szparagach. Do czego można je wykorzystać?

Koniec z wyrzucaniem obierków po szparagach. Ugotowane same lub w połączeniu z innymi warzywami, mogą stać się bazą do bulionu, na którym przygotujesz m.in. risotto czy krupnik.

Szparagi są dość drogim przysmakiem, dlatego warto przygotowywać je umiejętnie - tak, żeby nie zmarnować żadnego kawałka. Z kulinarną pomocą przychodzi Marta Dymek, autorka Jadłonomii, popularnego bloga o wegańskiej kuchni, a także licznych publikacji i programów telewizyjnych o tematyce kulinarnej.

Drogocenne resztki

Na swoim Instagramie udostępniła zdjęcie resztek po obieraniu białych szparagów - w tym obierków i twardych końcówek. W krótkim wpisie zachęciła do tego, żeby nie marnować resztek, które zostaną nam po obraniu białych szparagów. Według niej mogą być bazą warzywnego bulionu:

Porcję resztek z jednego pęczka zalejcie 1/2 litra wody, dodajcie szczyptę soli i gotujcie pod przykryciem przez 30 minut. Gotowe!
 

W tak przygotowanym bulionie Marta radzi ugotować ryż do szparagowego risotto, na które przepis znajdziecie na jej blogu, czy krupnik. Autorka w komentarzach pod postem dodała, że taki wywar da się ugotować także z resztek pozostałych po innych warzywach, a w kuchni znajdzie się dla niego wiele zastosowań:

Można tak zrobić z resztkami większości warzyw, a już zwłaszcza z końcówkami zielonych szparagów! Można taki bulion wykorzystać do zup lub do risotto - to świetna baza dla kremu ze szparagów, kremu z groszku albo zupy jarzynowej.

Jeśli po obieraniu szparagów zostały wam resztki, których jednak na razie nie zamierzacie od razu ugotować, warto obierki po prostu zamrozić.

Zobacz wideo Zobacz także: Frytki szparagowe - idealna przekąska na maraton filmowy.

Kopalnia inspiracji

W komentarzach dodanych pod postem można było znaleźć też pomysły fanów bloga na przygotowanie i wykorzystanie warzywnego wywaru. Niektóre z nich były naprawdę inspirujące i dokładnie opisane:

Z resztek zielonych szparagów super wychodzi z korzenie selera, korzeniem pietruszki i tymiankiem cytrynowym. My wrzucamy zdrewniałe końcówki do zamrażarki i gdy uzbiera się ich dużo, gotujemy wielki gar bulionu, który później mrozimy w półlitrowych pojemnikach. Nie solimy w trakcie gotowania, żeby mieć neutralną bazę do risotto, jako baza do dowolnej zupy jarzynowej, jako delikatny bulion z makaronem gryczanym na "dzień po".
Zwykle zlewam czysty bulion, a z ugotowanych warzyw robimy pasztet lub jakąś pastę do kanapek.

Dobroczynne szparagi

Sezon na szparagi trwa. Zwykle zaczyna się w połowie kwietnia, a mija wraz z końcem czerwca. Szparagi znane są ze swojego bogactwa składników mineralnych. Są źródłem kwasu foliowego, wapnia, fosforu, potasu, żelaza, błonnika oraz witamin C i K.

Szparagi wpływają pozytywnie na metabolizm cholesterolu oraz odporność organizmu. Pomagają też regulować ciśnienie krwi, a także trawienie. Wśród szparagów najpopularniejsze w Polsce są trzy odmiany: białe, zielone oraz fioletowe.