Ile soli do kiszenia kapusty? Proporcje są ważne, aby proces przebiegł właściwie

Ile soli do kiszenia kapusty należy dołożyć, aby była smaczna i dobrze ukiszona? Kiszona kapusta od zawsze wpisywała się w naszą kulinarną tradycję. Jest dodatkiem wielu dań, a przy tym jest niebywale zdrowa. Jej przygotowanie jest wyjątkowo proste, jednak wymaga przestrzegania kilku zasad.

Kiszenie kapusty: ile soli jest potrzebne?

Ile soli do kiszenia kapusty należy dodać, aby udała nam się cała operacja? W przypadku przygotowywania kiszonek zachowywanie odpowiednich proporcji jest niezwykle istotne. Dotyczy to nie tylko kiszenia kapusty, ale też ogórków i innych sezonowych warzyw. Kiszenie kapusty: ile soli należy dołożyć na kilogram kapusty? To pytanie, które zadaje sobie wiele osób. Zwłaszcza kiedy rozpoczynają oni swoją przygodę z kiszonkami. Jednak, aby kiszonki były smaczne nie wystarczy tylko i wyłącznie odpowiednia ilość soli, ale także należy wziąć pod uwagę kilka innych czynników. Oto istotne wskazówki:

  • Wybierz dobrą gatunkowo kapustę. To głównie od tego, jaką kupimy kapustę, będzie zależał końcowy efekt.
  • Kiś w odpowiednim naczyniu. Dobrze sprawdzi się tutaj między innymi specjalna kamionka lub beczka do kiszenia. Można kisić, także w słojach.
  • Wybierz sól do przetworów. Dobrym wyborem jest, także sól kłodawska lub himalajska.

Ile soli do kapusty kiszonej. Jej ilość dobierz na kilogram kapusty

Ile soli do kiszonej kapusty należy dodać? Wyliczanie wartości soli najłatwiej określić na jeden kilogram. Przyjmuje się, że jest to około jednej łyżki. Wówczas łatwiej będzie nam podjąć decyzję ile soli na kg kapusty do kiszenia. Oczywiście są różne szkoły w tym zakresie. 1 łyżka na 1 kilogram to bezpieczna wartość w sytuacji, kiedy przystępujemy do kiszenia kapusty. 

Zobacz wideo Kiszonki: bogactwo smaku i zdrowia nie tylko zimą

Kiszonki: dlaczego warto po nie sięgać?

Kiedy wiemy już, jaka ilość soli będzie nam potrzebna, warto wspomnieć kilka słów o zaletach kiszonek. Chociaż w Polsce są one bardzo popularne, to jednak dobrym nawykiem jest podkreślenie ich wartości odżywczych. Nie tylko i wyłącznie tych smakowych.

  • Spożywanie kiszonej kapusty wzmacnia odporność.
  • Kiszonki dobrze działają na proces trawienny.
  • Jest wsparciem dla naszych jelit.
  • Wspomaga układ odpornościowy.
  • Normalizuje poziom cholesterolu we krwi.
  • Poprawia pracę układu krążenia.
  • Polepsza wygląd naszej skóry.
  • Jest bogata w witaminę C.
  • Zawiera w sobie magnez, potas, żelazo.

Przepis na domową kiszoną kapustę, czyli bomba witaminowa w słoiku

O zaletach kiszonej kapusty wspominaliśmy już wyżej. Teraz przyszedł czas na przepis. Prosty, sprawdzony. Kapusta jest chrupiąca i pełnowartościowa. Oto i receptura:

Składniki:

  • 10 kg białej kapusty,
  • 1 kg marchwi,
  • 250 g soli kłodawskiej lub himalajskiej,
  • 3 obrane i pokrojone jabłka,
  • 2-3 łyżeczki kminku.

Wykonanie:

  1. Przygotuj kapustę. Pozbądź się brzydkich liści. Pozbądź się głąba.
  2. Podziel warzywo na mniejsze partie. Drobno poszatkuj.
  3. Marchewki dokładnie obierz, umyj i zetrzyj na tarce.
  4. Wymieszaj ze sobą wszystkie składniki i ugnieć, w taki sposób, aby kapusta puściła soki. Powtórz czynność 2 razy — co godzinę.
  5. Tak przygotowaną masę przełóż do naczynia i przykryj. Można także obciążyć wieczko, aby proces fermentacji był bardziej udany. Tak trzymaj kapustę przez około 1,5 miesiąca.
  6. Ważne: ugniataj kapustę drewnianą łyżką co tydzień. Kapusta musi być zalana zalewą solną.
  7. Tak ukiszoną kapustę przełóż do słoików i zalej zalewą. Pozostaw odrobinę wolnej przestrzeni.
  8. Przełóż słoiki do piwniczki.

Zobacz też: Kiszenie kapusty w warunkach domowych. Jak to zrobić? Wcale nie tak trudno! [PRZEPIS]

Więcej o:
Copyright © Agora SA