Polskie jedzenie nie musi być tuczące. Co zrobić, żeby kuchnia polska była smaczna i lekka?

Polska kuchnia słynie ze smacznych, sycących, ale i dość ciężkich potraw. Tradycyjne dania w naszym kraju mogą stanowić wyzwanie dla osób, które chcą je przyrządzić w lżejszej wersji. Jest jednak kilka sposobów na to, by polskie potrawy nie były tuczące, ale pozostały pyszne.

Polska tradycyjna kuchnia bazuje na tłuszczach, węglowodanach, jest mocno mięsna i zdecydowanie ciężka. Nie oznacza to jednak, że osoby pilnujące diety muszą całkowicie zrezygnować z potraw, które lubią najbardziej. Wiele potraw można przygotować w bardziej dietetycznej wersji, zachowując przy tym charakterystyczny smak, który wielu z nas kojarzy się z rodzinnym domem. 

SzczawNajcieplejsze wspomnienie z dzieciństwa? Zielona brejka. Szczawiówka

Polskie jedzenie w lżejszej wersji - porady

 "Odchudzanie" polskich potraw można zacząć od wprowadzenia zmian, które nie zubożą smaku, lecz sprawią, że dania będą znacznie lżejsze. Przykładowo, tradycyjne schabowe można zastąpić panierowaną piersią z kurczaka lub z indyka. Mięso drobiowe jest lżejsze niż wieprzowe. Jeśli jednak mamy na nie ochotę, raz na jakiś czas możemy przygotować typowe schabowe, wybierając jednak mięso najchudsze, czyli np. ze schabu środkowego. Dodatkowo zrezygnujmy ze smażenia na smalcu, jak każde tradycja. Wystarczający będzie olej z dodatkiem masła lub oliwa z oliwek. Osoby, które nie mogą pozwolić sobie na tradycyjną panierkę, mogą zastąpić bułkę tartą np. płatkami owsianymi lub pestkami słonecznika. Smażone kotlety możemy natomiast wymienić na pieczone w piekarniku.  

Pieczenie to doskonały sposób na obróbkę mięs, w które obfituje nasza kuchnia. Pierś indyka pieczona w rękawie to doskonały zamiennik wędlin i kotletów. Lubiane przez nas smażone w mące, bułce tartej i jajku ryby możemy również w nim przyrządzić. Będą o wiele lżejsze, ale i zdrowsze, bo warto wiedzieć, że smażenie pozbawia ryby wielu cennych składników, dla których po nie sięgamy. Dobrym pomysłem jest też przygotowywanie mięsa oraz ryb na parze.  

Zobacz wideo A na deser? Szarlotka!

Uwielbiany przez wielu bigos łatwo można zastąpić lżejszą i dodatkowo wegetariańską wersją, tzw. kapustą wigilijną. Wiosną można postawić na  gotowaną młodą kapustę, nie dodając do niej boczku ani innego mięsa. Ciężkie zupy na bazie wywaru mięsnego możemy zmienić na takie, które gotujemy na wywarze warzywnym i nie dodawać do nich śmietany. Nawet żurek możemy w prosty sposób uczynić lżejszym, wystarczy, że zamiast wędzonego boczku i kiełbasy użyjemy wędzonego tofu. 

Masz ochotę na mielone? Mięso wieprzowe zamień na to z indyka i zrezygnuj z dodawania bułki tartej. Kotlety w lżejszej wersji da się przygotować i usmażyć bez dodatków, które dodają daniu niepotrzebnych kalorii.  

Kotlety siekane z piersi kurczakaKotlety siekane z piersi kurczaka

Polska kuchnia w wersji fit 

Czy tradycyjne polskie przepisy mogą stanowić podstawę zdrowej diety? Jak najbardziej. Odrobina pomysłowości w tworzeniu wariacji na temat ulubionych potraw wystarczy, by jeść to, co lubimy i nie tyć. 

Nie ma problemu, by osoba, która pilnuje kalorii, zjadła gołąbki. Można je przygotować z kaszą i pieczarkami, zamiast z mięsem mielonym i zapiec w piekarniku. Ulubione pierogi zamiast smażyć, możemy również podpiec w piekarniku. Ciasto zrobi się chrupiące i o wiele mniej tłuste. Piec zamiast smażyć możemy nawet placki ziemniaczane czy kotlety. Śmietana do zupy? Sięgnij po jogurt naturalny. Śmietana do sosu? Zastąp ją skyrem. Jeśli zależy ci na eliminacji zbędnych kalorii, zrezygnuj też z masła. Wbrew pozorom, polska kuchnia bez masła jest naprawdę bardzo smaczna. 

<<Reklama>> DOMOWE SMAKI NA ZAMÓWIENIE. Twoja ulubiona Stołówka Online >>

Więcej o: