Czy pieczywo tuczy? Kucharz dementuje plotki o glutenie. "Dużą rolę gra tutaj matematyka"

Niemal na całym świecie, podstawą w diecie jest chleb - różni się on jedynie formą i składem. Z kolei badania statystyczne pokazują, że przeciętny Polak spożywa ok. 63,5 kg pieczywa rocznie. Dlaczego zatem coraz więcej osób przechodzi na "glutenową dietę" i uważa, że chleb tuczy? Kucharz dementuje plotki i wyjaśnia, co tak naprawdę jest źródłem śniadaniowych kalorii.

Wiele osób nie wyobraża sobie śniadania bez świeżych bułek czy swojskiego chleba z chrupiącą skórką. Jak się okazuje, coraz więcej jest też przeciwników glutenu i miłośników diety bez grama pieczywa. U wielu powodem są nietolerancje pokarmowe czy celiakia, inny twierdzą te, że chleb tuczy - tezę pod lupę wziął znany i lubiany kucharz Andrzej Polan, który postanowił obalić ten jedzeniowy mit. 

Zobacz wideo Przepis na szybki domowy chleb z ziaren. Nie potrzebujesz ani mąki, ani drożdży

Czy pieczywo tuczy i jest niezdrowe? Gluten pod lupę Polana

Przejście na dietę dla wielu osób oznacza jedno: rezygnację z pieczywa. Tezę, że bułki i chleb tuczą słyszał już chyba każdy z nas. Pojawia się zatem pytanie, skąd tak błędne przekonanie się wzięło? Rzecz jasna z nieporozumienia, bo jak chleb, to wyborne kanapki, a jak kanapki to i kolorowe dodatki wnoszące do posiłku z automatu solidną porcję kalorii, których często nikt nie widzi.  Może być dla wielu zaskoczeniem fakt, że jest wręcz przeciwnie. Jednym ze składników chleba jest błonnik, który pozytywnie wpływa na redukcję masy ciała, a dobrej jakości pieczywo to też źródło innych cennych minerałów, no i rzecz jasna wybornego smaku. 

Glutenowy horror postanowił poskromić znany i lubiany kucharz oraz restaurator Andrzej Polan. Jak twierdzi, zawodzą często nasze kanapkowe pomysły, a nie samo pieczywo. Warto zatem przyłożyć nieco większą uwagę do tego co ląduje na naszej pajdzie. Jak skomentował cytowany przez gotowanie.onet.pl:

Dużą rolę gra tutaj matematyka, bo najważniejsze są odpowiednie proporcje. Żeby posiłek był zrównoważony, powinien składać się w ½ z warzyw i owoców, w 1/4 z węglowodanów złożonych i w 1/4 ze źródeł białka i tłuszczu. Chleb, kremowy serek, ciut mniej wędlin, a do tego warzywa – oto mój przepis na niskokaloryczny, a jednocześnie sycący posiłek.

Chleb, gluten i jakość - poznaj tajemnice żywieniowe, które towarzyszą na codziennie 

Kolejnym mitem, który jest już równie popularny co twierdzenie, że chleb tuczy, jest przekonanie, że każde ciemne pieczywo musi być zdrowsze od białego. Tutaj ponownie pora na wyjaśnienia - otóż nie jest to prawdą, ponieważ wyznacznikiem jakości jest przecież skład. Doskonale wiadomo, że ciemne pieczywo często są "koloryzowane" przez producentów - na sklepowe półki często trafiają bochenki z wątpliwym składem. Mowa tu zarówno o jasnym jak i ciemnym pieczywie. Aby mieć pewność, z czego zrobiony jest chleb, najlepiej pytać sprzedawcę o skład, a w dużych sklepach sprawdzać go na specjalnej tablicy wywieszonej obok strefy wypieku. Poleca się też odwiedzanie lokalnych piekarni czy pieczenie własnych bochenków. Jak dodał Andrzej Polan

Chleb, bułki i inne rodzaje wypieków są istotnym elementem naszej diety. Dostarczają nam cennych składników odżywczych oraz przyjemnych doznań smakowych. Dlatego warto je spożywać bez wyrzutów sumienia, wynikających z krążących w przestrzeni publicznej, nieprawdziwych informacji.

Warto też poruszyć temat glutenu, czyli białka, które występuje naturalnie w pszenicy, jęczmieniu czy życie. Dzięki niemu ciasto zachowuje odpowiednią strukturę: jest sprężyste i elastyczne. Zdaniem wielu lekarzy nie ma przeciwwskazań, by osoby zdrowe z pieczywa musiały rezygnować - osoby cierpiące na celiakię czy alergie pokarmowe niestety muszą to zrobić, by wrócić do zdrowia oraz pożegnać często nieprzyjemne dolegliwości. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA