Dietetyczny obiad. Na co zwracać uwagę, aby nie spożywać pustych kalorii?

Dietetyczny obiad to rozwiązanie dobre nie tylko dla kobiet znajdujących się na diecie, ale dla większości z nas. Spożywanie zbyt dużej liczby kalorii prowadzi w dłuższej perspektywie do otyłości i związanych z nią kłopotów natury zdrowotnej.

Obiady dietetyczne: o czym musisz pamiętać?

Dietetyczny obiad to taki, który nie tylko spełni zapotrzebowanie danej osoby na kalorie, ale przede wszystkim będzie dostarczał wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Dlatego komponując jadłospis warto skonsultować się z dietetykiem, aby nie doprowadzić do sytuacji, w której nasza dieta będzie uboga w ważne dla naszego organizmu substancje. 

Za dietetyczne obiady z całą pewnością można uznać takie, w których wiodącą rolę odgrywają warzywa. Są one nie tylko źródłem witamin i minerałów, ale przy okazji nie są mocno kaloryczne. W przypadku osób, które w diecie chcą posiadać mięso, warto zwrócić uwagę szczególnie na drób, jagnięcinę i inne gatunki mięsa, które charakteryzuje niska zawartość tłuszczu. Dobrym rozwiązaniem jest też włączenie większej ilości ryb, które nie tylko są lekkostrawne, ale także bogate w ważne dla naszego organizmu kwasy Omega. 

Dieta okienkowa - na czym polega? Czy jest bezpieczna? WyjaśniamyDieta okienkowa - na czym polega? Czy jest bezpieczna? Wyjaśniamy

Sałatka dietetyczna, czyli grecka i co jeszcze?

Sałatka dietetyczna ma na celu zapewnienie nam maksimum wartości odżywczych przy minimalnej podaży kalorii. Za doskonały przykład takiej lekkiej sałatki uchodzi popularna sałatka grecka, w której na pierwszy plan wysuwają się świeże, sezonowe warzywa, a jedynym komponentem o wyższej kaloryczności jest ser feta oraz oliwa z oliwek, która jednak niesie za sobą tak wiele pozytywnych aspektów, że można jej wybaczyć dodatkowe kcal. 

Do dietetycznych sałatek zaliczyć należy przede wszystkim te, które opierają się o świeże warzywa i owoce i nie mają w swoim składzie sosów na bazie majonezu i śmietany. Jeśli chcemy obniżyć wartość kaloryczną takiej sałatki, wówczas należy zastąpić wspomniane produkty jogurtem naturalnym o niskiej zawartości tłuszczu. 

Zobacz wideo Szadkowska: Wegetarian przybywa w Polsce i na świecie

Niskokaloryczne obiady: co warto uwzględnić w menu?

Niskokaloryczne obiady nie muszą wcale być nudne i pozbawione smaku. Wystarczy nieco pokombinować, aby na talerzu znalazły się same pyszności, a na wadze nie doszło do żadnych wahań. Przede wszystkim pod lupę należy wziąć sposób przygotowywania posiłków. Jeśli dotąd dominowało smażenie czy duszenie z użyciem oleju, warto zastąpić je pieczeniem lub gotowaniem na parze. W takim przypadku nawet kaloryczne mięso traci nadmiar tłuszczu i staje się zdecydowanie lepiej przyswajalne.

Prawidłowo skomponowany niskokaloryczny obiad powinien zawierać w sobie komponenty warzywne i białkowe. Dobrze sprawdzi się więc połączenie mięsa z warzywami. Oto kilka ciekawych dań o niskim bilansie kalorycznym, które możesz przygotować w ciągu kilkudziesięciu minut:

Nie lubisz zdrowego jedzenia ze względu na jego smak? Naukowcy znaleźli sposób, który pomoże ci je polubićJak "przeprogramować" swój smak, żeby polubić zdrowe jedzenie? Naukowcy podają prostą metodę. Pomoże np. kakao

Lekkie obiady dietetyczne: szybki przepis

Lekkie obiady dietetyczne nie wymagają wielkich umiejętności kulinarnych, a jedynie wiedzy i świadomości, co powoduje, że nasze jedzenie jest ciężkostrawne i kaloryczne. Czasem wystarczy niewielka modyfikacja, aby ulubione danie stało się równocześnie dietetyczne. Wystarczy zmienić sposób obróbki termicznej (np. schabowe pieczone zamiast smażonych) lub wyeliminować tłuste dodatki (np. majonez, śmietanę).

Poniżej znajdziesz recepturę na prosty, lekki obiad dietetyczny, który nadaje się zarówno dla osoby dorosłej jak i dla dziecka.

Łosoś pieczony z fasolką szparagową

Składniki: filet z łososia bez skóry, 30 dag fasolki szparagowej, sok z cytryny, czosnek, oliwa z oliwek, sól, pieprz

Przygotowanie:

  1. Naczynie żaroodporne posmarować oliwą i wyłożyć w nim filety z łososia. Oprószyć je solą i pieprzem, lekko skropić sokiem z cytryny i nałożyć na każdy kawałek odrobinę przeciśniętego przez praskę czosnku. Zapiekać przez około 15-20 minut, aż ryba będzie gotowa.
  2. W międzyczasie oczyścić fasolkę szparagową i włożyć ją do naczynia do gotowania na parze.
  3. Fasolkę gotować aż zmięknie. 
  4. Całość podawać można z dodatkiem przekrojonych na połówki pomidorków koktajlowych. 

Zobacz też: Co zjeść, gdy dopadnie nas wieczorny głód? Najlepsze przekąski do jedzenia przed snem według dietetyczki

Więcej o: